De vernieuwing van de Steenbruggebrug is dé kans om een oud zeer voor Oostkamp aan te pakken.
Wat houdt het project in?
De Steenbruggebrug en haar omgeving vormen een grote uitdaging voor de mobiliteit. Daarom zal waterwegbeheerder De Vlaamse Waterweg nv Steenbrugge herinrichten met:
- Een vaste, hoge brug voor wegverkeer: zo kunnen het wegverkeer en de scheepvaart elkaar makkelijk kruisen in plaats van elkaar afzonderlijk te passeren. Vaarwel lange wachttijden voor autobestuurders, lijnbussen en fietsers.
- Een beweegbare fietsers- en voetgangersbrug: de brug zal vlak en beweegbaar zijn, zodat fietsers en voetgangers gemakkelijk het kanaal kunnen oversteken en de brug omhoog kan voor de scheepvaart.
- Een flauwere en daardoor veiligere kanaalbocht: de huidige S-bocht is te krap en vergt een moeilijk manoeuvre van de schippers. Door de bocht rechter te trekken, vaart het daar sneller en veiliger.
De vaste, hoge brug voor het wegverkeer komt op ongeveer dezelfde plaats als de huidige Steenbruggebrug. Even verderop, ter hoogte van de rotonde aan de Baron Ruzettelaan en de Meulestee, komt de nieuwe fiets- en voetgangersbrug. Het kanaal schuift op in de richting van de Baron Ruzettelaan.
Ook zal de beleving van het kanaalzicht aan Steenbrugge versterkt worden. De wegbrug krijgt een slank wegdek en open aanloophellingen aangemeten, wat de omgeving licht en ruimtelijk doet aanvoelen. Dat schept kansen voor de invulling van de zone rondom de brug.
Ontwerpplan nieuwe Steenbruggebrug en omgeving met toekomstbeelden De Vlaamse Waterweg nv
Doel van het project
- Vlotter en veiliger wegverkeer tussen Oostkamp en Brugge
- Vlotter scheepvaartverkeer op het kanaal Gent-Oostende
Wanneer gaan de werken van start?
De werken worden uitgevoerd in 2 fases. Hier vind je de gedetailleerde tijdslijn van het project terug.
Voor de werken van start gaan, worden buurtbewoners, ondernemers, gebruikers van de brug ... nog uitgebreid geïnformeerd.
Fase 1 - vanaf half 2023
Deze voorbereidende werken worden zonder grote gevolgen voor de omgeving uitgevoerd:
- Het uitgraven van een deel van het nieuwe kanaal.
- De bouw van de kaaimuren langs dit deel.
- De bouw van de beweegbare voetgangers- en fietsersbrug.
Fase 2 - vanaf half 2024
- Afbraak van de huidige brug.
- Bouw van de hoge, vaste brug.
- Wegeniswerken, waaronder de kruispunten op beide oevers.
- Omgevingsaanleg.
Tijdens deze fase wordt de N50 onderbroken voor het gemotoriseerd verkeer, fietsers en voetgangers kunnen wel steeds het kanaal oversteken. De verwachte duur van de onderbreking is ongeveer anderhalf jaar. De exacte periode wordt tijdens de onderhandelingsfase met de aannemer verder afgestemd.
Projectpartners
Het volledige project wordt medegefinancierd door het Agentschap Wegen en Verkeer, stad Brugge en gemeente Oostkamp.
Project Stadsvaart
Kan de scheepvaart rond Brugge samengaan met vlot wegverkeer, doordachte stedelijke ontwikkeling en respect voor landschap en waardevol erfgoed? Het project Stadsvaart wil bewijzen van wel. Het is een overkoepelend project waarin de Steenbruggebrug, de Dampoortsluis én de Brugse doortocht vervat zitten. Zo wil De Vlaamse Waterweg nv alles goed op elkaar afstemmen.
Meer info
Op deze website van De Vlaamse Waterweg nv vind je nog meer info over het project terug. Automatisch op de hoogte blijven over het laatste nieuws? Schrijf je dan in op de digitale nieuwsbrief van De Vlaamse Waterweg nv.