Vernieuwing brug Steenbrugge | Gemeenteraad keurt samenwerkingsovereenkomst en selectieleidraad goed

Gepubliceerd op vrijdag 22 nov 2024 om 08:08 uur

De gemeenteraad heeft op 21 november de samenwerkingsovereenkomst en de selectieleidraad voor het project ‘vernieuwing brug Steenbrugge’ goedgekeurd. Dit zijn belangrijke stappen in dit project. De volledige vernieuwing van de brug van Steenbrugge en haar omgeving verloopt in twee fasen. Vooral de tweede fase brengt een grote impact met zich mee. Het is voor die fase dat de gemeenteraad op 21 november de samenwerkingsovereenkomst en de selectieleidraad goedgekeurd heeft.

De twee fasen

  1. De eerste fase omvat werkzaamheden met minimale hinder voor de omgeving en mobiliteit. Het gaat om het aanpassen van de bocht in het kanaal en de bouw van de beweegbare brug voor voetgangers en fietsers in het atelier van de staalbouwer.
  2. In de tweede fase wordt de bestaande Steenbruggebrug afgebroken en wordt op dezelfde locatie een nieuwe en vaste hoge brug over het kanaal gebouwd. Hierbij worden de twee kruispunten aan het begin van beide aanloophellingen, Sint-Michielsestraat en Meulestee, heringericht. Op het einde van de tweede fase wordt ook de fiets- en voetgangersbrug ter plekke geïnstalleerd. Fase 2 brengt een grote impact met zich mee. Het is voor deze 2de fase dat de samenwerkingsovereenkomst en selectieleidraad opgemaakt worden.

Samenwerkingsovereenkomst

Bij dit project zijn meerdere partners betrokken: De Vlaamse Waterweg, het Agentschap Wegen en Verkeer, gemeente Oostkamp, stad Brugge, Aquafin en Farys. Het is belangrijk dat onder de partners duidelijke afspraken gemaakt worden. De Vlaamse Waterweg heeft als bouwheer een samenwerkingsovereenkomst opgesteld. Deze legt de taken, verantwoordelijkheden en kostenverdeling tussen de partners vast. Daarnaast is, op vraag van gemeente Oostkamp, ook de aanpak rond de minderhindermaatregelen opgenomen in deze overeenkomst. De gemeenteraad heeft deze overeenkomst goedgekeurd.

Selectieleidraad

De selectieleidraad stelt De Vlaamse Waterweg in staat om de aanbestedingsprocedure te starten en een aannemer te selecteren. Door de complexiteit van het dossier is gekozen voor een onderhandelingsprocedure in twee stappen. In een eerste stap worden kandidaten geselecteerd op basis van de criteria in de selectieleidraad. Deze kandidaten kunnen dan in een tweede stap een offerte indienen. De gemeenteraad heeft de selectieleidraad goedgekeurd. In een volgende fase wordt het bestek aan de gemeenteraad voorgelegd.

Kostenraming

Fase 2 van de werken wordt geraamd op ruim 40 miljoen euro (excl. btw). In de samenwerkingsovereenkomst wordt een financiële verdeelsleutel vastgelegd tussen de projectpartners. Het aandeel van gemeente Oostkamp wordt voorlopig geraamd op ruim 93.000 euro (excl. btw). Dit omvat een bijdrage in de studie- en werfkosten en de kosten voor aanleg van voetpaden, groenaanleg en straatmeubilair op Oostkamps grondgebied.

Start van de werken

De werken kunnen pas beginnen zodra er een uitvoerbare vergunning voor beide fases is. Die is momenteel nog niet verkregen. Daarnaast moet de startdatum van fase 2 afgestemd worden op infrastructuurwerken aan gewestwegen in de Brugse regio.

Aandacht voor het beperken van de hinder

Mee op vraag van Oostkamp wordt intussen volop verder gewerkt aan maatregelen om de verkeersdoorstroming tijdens de werken te bevorderen en de hinder te beperken. Een werkgroep met vertegenwoordigers van alle betrokken instanties komt regelmatig samen om een solide strategie hiervoor uit te werken. Voor Oostkamp is een goed afgestemde minderhinderaanpak, die door alle partijen wordt ondersteund, een belangrijke voorwaarde voor de uitvoering van het project. Vandaar dat de minderhinderaanpak opgenomen werd in de samenwerkingsovereenkomst.

Burgemeester Jan de Keyser: Het aanpakken van het fileprobleem bij de brug van Steenbrugge is een van de topprioriteiten voor Oostkamp. Dat de startdatum telkens opgeschoven wordt, betreur ik ten zeerste. Ik begrijp de bezorgdheid van de inwoners over het trage verloop van dit project dus maar al te goed. De Vlaamse Waterweg treedt op als bouwheer en bepaalt de planning en voortgang, wat betekent dat wij als gemeente beperkte invloed hebben op de snelheid van het proces. Ik weet dat er een beroepsprocedure aan het lopen is. Ook dat zal zijn tijd in beslag nemen. Maar wie weet, kan via een minnelijke schikking toch een oplossing uitgewerkt worden. Daarnaast moet de startdatum van fase 2 afgestemd worden op infrastructuurwerken aan gewestwegen in de Brugse regio. Ondanks de vertraging zetten we nu belangrijke stappen vooruit met de goedkeuring van de samenwerkingsovereenkomst en de selectieleidraad. Intussen hebben we bij De Vlaamse Waterweg aandacht gevraagd voor extra toezicht op de controle en het onderhoud van de bestaande brug. We blijven dit project nauwgezet opvolgen, samen met alle betrokken instanties.