Er is een nieuwe weg aangelegd tussen de Fabiolalaan en de Molenstraat. Deze biedt een vlotte en veilige verbinding voor fietsers en automobilisten tussen de Kortrijksestraat en Loppemsestraat, en ontsluit het toekomstige woonproject. De komst van de weg brengt enkele verkeersaanpassingen met zich mee.
In 2026 volgt een dubbelrichtingsfietspad naar het rondpunt Kortrijksestraat/Siemenslaan.
De gemeenteraad keurde de verkeersmaatregelen, het aanbestedingsdossier en het rooilijnplan goed.
Nieuwe weg tussen Fabiolalaan en Molenstraat

De nieuwe wijkontsluitingsweg zorgt voor:
- een veilige verbinding tussen de Kortrijksestraat en de Loppemsestraat
- een dubbelrichtingsfietspad van 3 meter breed in asfalt
- een duurzaam ontwerp met gescheiden riolering, waterdoorlatende parkeerplaatsen en groenzones
- een vlotte toegang tot de toekomstige woonwijk de Wastine
Later dit jaar worden nog hagen, bomen en vaste planten aangeplant. De totale investering bedraagt 1,7 miljoen euro en wordt gedragen door de ontwikkelaars Matexi en Bostoen (50%), gemeente Oostkamp (37%) en provincie West-Vlaanderen (13%).
Verkeersmaatregelen
In functie van deze nieuwe verbinding heeft de gemeenteraad volgende verkeersaanpassingen goedgekeurd:
De weg die de Loppemsestraat met de Kortrijksestraat verbindt wordt voorrangsweg.
Dit is de volledige Fabiolalaan en de Molenstraat vanaf de nieuwe weg tot aan de Kortrijksestraat (blauwe lijn op plan) krijgen een duidelijke doorgangsfunctie. De zijstraten, zoals bijvoorbeeld de Olieboomstraat en Molenakkerstraat, moeten voortaan voorrang verlenen.
Molenwalstraat wordt geknipt voor gemotoriseerd verkeer
De smalle aansluiting van de Molenwalstraat op de Molenstraat wordt afgesloten. Gemotoriseerd verkeer van en naar de Molenwalstraat en Hermelijnstraat zal immers veiliger kunnen ontsluiten via de nieuwe weg. Fietsers en voetgangers blijven wel doorgang hebben.
Nieuwe parkeerregeling in Molenstraat, kant Kortrijksestraat
Er zijn drie duidelijke parkeerzones met in totaal 19 parkeerplaatsen voorzien:
- geschrankt opgesteld om snelheid te beperken,
- duidelijke belijning voor ordelijk parkeren,
- veilige breedte: 2 meter per parkeerzone, 4,5 meter rijweg,
- parkeerverbod buiten de aangeduide zones om hinder te vermijden
Nieuw dubbelrichtingsfietspad
- In het verlengde van de nieuwe weg komt een nieuw dubbelrichtingsfietspad tot aan het rondpunt Kortrijksestraat/Siemenslaan (rode lijn op plan). Dit fietspad maakt deel uit van het Bovenlokaal Functioneel Fietsroutenetwerk van de provincie West-Vlaanderen en vormt de laatste schakel in een veilige fietsroute tussen Oostkamp en Loppem/Brugge.
- Het ontwerp werd opgemaakt door studiebureau Jonckheere in opdracht van Aquafin. De gemeenteraad heeft op 19 juni het aanbestedingsdossier goedgekeurd.
- De werken zijn geraamd op ruim 260.000 euro (excl. btw). Bijna 70.000 euro is ten laste van gemeente Oostkamp, naast de investering van 227.000 euro voor aankoop en afbraak woning in de Kortrijksestraat.
- De procedure om een aannemer aan te stellen, kan nu gestart worden.
- De aanleg van het nieuwe fietspad is gepland voor het voorjaar van 2026.
Jan de Keyser, burgemeester: "Met deze nieuwe wijkontsluitingsweg en het toekomstige fietspad zetten we belangrijke stappen richting een (fiets)veiliger Oostkamp en een vlotte verbinding tussen Oostkamp en Loppem/Sint-Michiels. Tegelijk maken we werk van duidelijke verkeersregels. Zo maken we de gemeente stap voor stap veiliger en vlotter voor iedereen die hier woont of zich verplaatst.”