In navolging van de wegeniswerken in de Torhoutsestraat, waarbij deze volledig werd heringericht tussen het Baliebruggeplein en de Jobeek, werd de verkeersregeling, inclusief de markeringen en verkeersborden, volledig herbekeken.
Tussen het Baliebruggeplein en de Neerstraat is geopteerd voor een profiel waar fietsers en gemotoriseerd verkeer worden gemengd op de rijweg, met de aanleg van brede fietssuggestiestroken. Verder worden in dit segment alternerende langsparkeerstroken voorzien om vertragend te werken en aan beide zijden van de rijweg voetpaden. Er worden in dit segment tevens twee mindervalidenparkeerplaatsen ingevoerd.
Tussen de Neerstraat en de Jobeek is geopteerd voor een wegprofiel waar fietsers en gemotoriseerd verkeer worden gescheiden door middel van de aanleg van enkelrichtingsfietspaden. Tussen huisnummers 252 en 246 en tussen huisnummers 242 en 244 wordt de denkbeeldige rand van de rijbaan aangeduid. Het deel van de openbare weg dat gelegen is aan de andere kant van deze streep is voorbehouden voor het stilstaan en parkeren. Op die manier wordt de lokale parkeerdruk in dit gedeelte van de Torhoutsestraat opgevangen.
In de schoolomgevingen wordt een vaste zone 30 ingevoerd om de verkeersveiligheid en verkeersleefbaarheid te bevorderen. Aan de schoolpoort (huisnr. 272) en ter hoogte van de bushalte wordt een voetgangersoversteekplaats voorzien. Verder worden oversteekplaatsen voorzien op de kruispunten met de Pastoor Vanden Weghestraat en Hazelbeekstraat (dwars over deze laatst genoemde straten).
Tussen het Baliebruggeplein en de Pastoor Vanden Weghestraat is een bushalte voorzien, de bus halteert telkens op de rijbaan.
Waar de fietsers van het fietspad op de rijbaan komen, wordt de rijbaan lokaal versmald opdat fietsers rugdekking ervaren. Het verkeer op de rijbaan richting Ruddervoorde heeft ter hoogte van deze wegversmalling voorrang op het verkeer richting Torhout.
Om de toegang tot de zone 50 - net voorbij de Jobeek - te accentueren, wordt een centrale verkeersgeleider voorzien bij wijze van poorteffect.
De voorrangsregeling wordt behouden; de Torhoutsestraat blijft in de voorrang t.o.v. de zijstraten.
Verder worden twee kortparkeerplaatsen afgebakend in de Torhoutsestraat in de omgeving van het Baliebruggeplein in functie van de aanwezige diensten en handelszaken.
De vaststelling van een aangepast gemeentelijk aanvullend verkeersreglement door de gemeenteraad is nodig voor de gewijzigde verkeersregels die met de herinrichting gepaard gaan. De overige verkeersregels in de andere segmenten van de Torhoutsestraat blijven van toepassing en worden in dit verkeersreglement dan ook hernomen.