Station Oostkamp

Het neoclassicistische station van Oostkamp werd in opdracht van de Staatsspoorwegen ontworpen door architect Henri Joseph Fouquet (1825 – 1893).

De komst van een stopplaats en treinstation in Oostkamp

De spoorlijn Gent - Brugge werd in de zomer van 1838 door koning Leopold I plechtig ingereden. Er was op dat moment geen stopplaats in Oostkamp voorzien. In 1849 kwam die er wel. Op maandag en vrijdag stopten vanaf dan twee treinen in Oostkamp.

De plannen om een kasseiweg tussen Oostkamp en Moerbrugge aan te leggen, was de aanleiding om in 1863 vanuit de gemeente een petitie aan de koning te richten. Enkele weken later werd de bouw van een station goedgekeurd.

In 1865 werd een tijdelijk station opgetrokken waar dagelijks treinen in Oostkamp stopten. Het jaar daarop werd in het station ook een postkantoor ingericht. In 1872 werd de dienstverlening verder uitgebreid met een telegraafkantoor.

In 1889 wordt het huidige station gebouwd en dit naar de plannen van architect Henri Joseph Fouquet. Er werd ook een rangeerstation, wachthuisje, dienstgebouwtje en goederenkaai opgetrokken.

In 1997 werden het stationsgebouw (met opvallende luifel) en het wachthokje als monument beschermd.

Over de architect Henri Joseph Fouquet

Al op zijn zestiende begon Henri Fouquet zijn loopbaan bij de ijzerenweg. Na de nodige opleidingen en het doorlopen van verschillende niveaus binnen de
Staatsspoorwegen klom hij op tot ingenieur-architect. De benoemingen volgden elkaar in sneltempo op: in 1872 werd hij benoemd tot chef de section en Service
Général, zeven jaar later werd hij bevorderd tot chef de section principale au service Construction de Voies et Travaux, om uiteindelijk een jaar later, in 1880, tot Architecte principal te worden aangesteld. Tot 1891 leidde hij samen met zijn collega De Blieck de dienst Constructions. Hij verliet de spoorwegen in 1891 op 67-jarige leeftijd.

Hij tekende naast het plan voor het station van Oostkamp ook de plannen voor de stations van Leuven, Nieuwpoort-Bad, Halle, Zinnik, Harelbeke en Oudenaarde. Henri Fouquet hanteerde bij zijn ontwerpen in hoofdzaak de Vlaamse neorenaissancestijl met sterk eclectische inslag, verwijzend naar de rijke geschiedenis van het jonge België.

Het station van Oostkamp vormt een architecturale uitzondering op de stijl van Henri Fouquet. Dit gebouw werd in een meer strakke Franse neoclassicistische stijl ontworpen, en is hiermee uniek voor zijn oeuvre.