Op deze pagina
Ruik je GAS in of rondom je woning, appartement of bedrijf?
=> Bel gratis naar 0800 65 0 65. Oproepen naar dit nummer krijgen voorrang. Fluvius komt zo snel mogelijk!
Wat zijn nutswerken?
- Nutswerken zijn werken aan elektriciteit, water, gas, telefonie, internet en openbare verlichting.
- Deze werken worden uitgevoerd door de nutsmaatschappijen.
Wat moet je doen bij een panne of onderbreking?
Neem contact met de bevoegde nutsmaatschappij:
- Elektriciteit en gas:
- tel 078 353 500
- Water (jouw leverancier vind je op je waterfactuur):
- Farys: tel 078 353 588
- De Watergroep: tel 022 389 699
- Internet en telefonie (jouw leverancier vind je op je factuur):
- Telenet: Telenet-app of via Mijn Telenet | tel 015 666 666.
- Proximus: MyProximus | tel 0800 22 800
- Defect aan de openbare verlichting
Wat zijn de afspraken bij panne / onderbrekingen?
Geplande onderbrekingen
- Soms zijn onderbrekingen nodig om werken uit te voeren, zoals een nieuwe aansluiting of een netwerkaanpassing.
- De nutsmaatschappijen communiceren hier zelf over, omdat zij het best weten wanneer de werken plaatsvinden. Zij informeren de buurt over de reden, het tijdstip en de duur van de werken. Meestal gebeurt dit met een briefje in de bus. Je vindt deze info ook terug op de website van de nutsmaatschappijen. We dringen als gemeente wel aan op korte onderbrekingen.
Ongeplande onderbrekingen
- Deze kunnen uiteraard niet op voorhand aangekondigd worden. Het gaat immers om een plotse panne. Wil je snel meer info of een probleem melden?
- Kijk op de website van de nutsmaatschappij. Je kan hen ook rechtstreeks contacteren om een probleem te melden of extra info op te vragen.
Focus op veiligheid en herstelling
Van zodra er een panne is, treedt een strikte procedure in werking. De betrokken nutsmaatschappij zorgt in eerste instantie voor de veiligheid. Daarna doen we alles om het probleem op te lossen. Soms kan dat snel, soms is het complex en duurt het langer. We zetten in deze procedure ook de communicatie in gang. Op onze website kun je de situatie het best opvolgen. Onze techniekers op het terrein zorgen dat de info die daar verschijnt zo actueel mogelijk is. Dit is de meest efficiënte manier van werken. Daarom vragen we aan de gemeentes om bezorgde inwoners steeds door te verwijzen naar onze website.
Benedict Missault, Fluvius
Waarom zoveel nutswerken?
Om aan de toenemende vraag naar energie en digitale voorzieningen te voldoen, investeren nutsmaatschappijen in heel Vlaanderen in modernere infrastructuur. Dit betekent ook in onze gemeente meer nutswerken, zoals:
- De uitrol van het 5G-net voor snellere data-uitwisseling.
- De aanleg van glasvezel voor een stabieler internet.
- De versterking van het elektriciteitsnet van 200 Volt naar 400 Volt, onder andere voor laadpalen voor elektrische wagens.
De nutsmaatschappijen zijn zelf verantwoordelijk voor de communicatie, signalisatie en het herstel van wegen en voetpaden na de werken.
Waarom zijn nutswerken zo complex?
Ondergrondse kabels en leidingen liggen vaak dicht op elkaar. Aannemers werken met precisie, vergelijkbaar met het spel ‘Dokter Bibber’, waarbij voorzichtigheid cruciaal is. Ondanks gespecialiseerde apparatuur kunnen onderbrekingen nooit volledig worden uitgesloten.
Wegenwerken en nutswerken
- Voor wegenwerken starten, voeren we eerst nutswerken uit. Zo ligt alles onder de grond goed vooraleer de bovenliggende weg wordt vernieuwd.
- Bij grote nutswerken werken de nutsmaatschappijen samen. Eén nutsmaatschappij wordt aangesteld als 'piloot' en coördineert de werken.
- Wie communiceert?
- Bij nutswerken in het kader van wegenwerken doet de gemeente de algemene communicatie.
- De nutsmaatschappijen zelf informeren buurtbewoners over de dagelijkse planning en eventuele hinder.