Leegstand en verwaarlozing woningen en gebouwen

Kreeg u een brief van de gemeente met de boodschap dat uw woning / gebouw zal toegevoegd worden aan het leegstandsregister en bent u van oordeel dat deze niet voldoet aan de criteria hiervoor?
Verstuur onderstaand ingevuld digitaal formulier binnen de 30 dagen naar de gemeente. 

Antwoordfiche

Inhoud

Algemene info

Wat is het leegstandsregister?

Het leegstandregister is een overzicht van alle leegstaande woningen. De gemeente is wettelijk verplicht om dit register bij te houden. De bedoeling is om leegstand tegen te gaan en het woningaanbod in Oostkamp te vergroten.

Als de woning of het gebouw op 1 januari gedurende minstens 12 opeenvolgende maanden is opgenomen in het gemeentelijk leegstandsregister of het register van verwaarloosde woningen en/of gebouwen, moet hierop een belasting betalen.

Waarom strijdt de overheid tegen leegstand en verwaarlozing?

Leegstaande panden worden meestal minder vaak en dus minder goed onderhouden. Dit kan op termijn leiden tot verloedering en uiteindelijk zelfs verkrotting. Dit is niet alleen onaantrekkelijk voor de buurt en het straatbeeld, maar leegstaande gebouwen zijn vaak ook uitnodigend voor vandalen en kunnen zo overlast veroorzaken.

De gemeente is sinds 1 januari 2010 verplicht om het register van leegstaande gebouwen en woningen bij te houden. Een woning staat leeg als ze gedurende 1 jaar niet bewoond is. Een gebouw staat leeg als het gedurende 1 jaar meer dan de helft van de totale vloeroppervlakte niet gebruikt is.

Voorwaarden

Leegstand

  • De woning staat minstens 12 opeenvolgende maanden leeg; er is met andere woorden niemand op dit adres ingeschreven of
  • De nieuwbouwwoning is niet binnen de 7 jaar na afgifte van de stedenbouwkundige vergunning in gebruik genomen; dit wil zeggen dat niemand op dit adres is ingeschreven
  • en aanvullend:
    De woning is niet bij ons gekend als tweede verblijf.

Verwaarlozing

Een woning of een gebouw is verwaarloosd wanneer uit een technisch verslag blijkt dat de woning of het gebouw meer dan 15 punten scoort. Het aantal punten wordt bepaald door de graad van verwaarlozing van het dak, de dakelementen, het gevelvlak, de gevelelementen en het buitenschrijnwerk.

Let op: een bedrijfsgebouw gelegen op een perceel dat minstens 500m² groot is, wordt beschouwd als een verwaarloosd bedrijfsgebouw.

Procedure

Onderzoek en opname in het register

  1. Onderzoek naar vermoedelijke leegstand of verwaarlozing door Wonen en Omgeving van de gemeente.
  2. Een administratieve akte tot vaststelling leegstand of verwaarlozing wordt gestuurd naar de zakelijk gerechtigden.
  3. Het pand wordt opgenomen in het register van leegstand of verwaarlozing.
  4. Mogelijkheid tot beroep tegen opname in het register.

Schrapping uit het register

  1. Verzoek tot schrapping door een zakelijk gerechtigde (volle eigenaar, houder recht van opstal of erfpacht, of vruchtgebruiker).
  2. Onderzoek schrappingsverzoek door Wonen en Omgeving van de gemeente.
  3. Een woning of gebouw wordt uit het leegstandsregister geschrapt als kan aangetoond worden dat deze gedurende zes opeenvolgende maanden voor de overeenkomstige functie werd gebruikt (voor een woning = 6 maand bewoond werd) of als de woning of het gebouw werd gesloopt. De schrapping gebeurt op datum van inschrijving (dus met terugwerkende kracht). Neem in deze gevallen schriftelijk contact op met de dienst Wonen (via e-mail naar ruimtelijkeordening@oostkamp.be of via brief gericht aan de dienst Wonen in OostCampus) om uw woning uit het leegstandsregister te laten schrappen.
  4. Een woning of gebouw wordt uit het register van verwaarloosde woningen en gebouwen geschrapt als uit het nieuw technisch verslag blijkt dat het pand minder dan 15 strafpunten scoort.
  5. Schrapping uit het register.

Kostprijs

Van zodra de woning 12 maanden in het leegstandsregister staat, betaalt u hiervoor het jaar nadien een belasting. Via de tijdlijn (zie beeld onder) ziet u vanaf wanneer u de leegstandsbelasting zult moeten betalen en de tarieven die van toepassing zijn.