Inhoud
Wie over een elektrische wagen beschikt, zal die in 80% van de gevallen thuis of op het werk opladen. 20% van het laden gebeurt elders (bijv. onderweg, aan een supermarkt …).
3 opties voor het opladen van je elektrische wagen
1. Privaat laden
Beschik je over eigen parkeergelegenheid op je oprit of in je garage? Dan is je wagen thuis opladen de meest logische keuze. Afhankelijk van je type wagen, je elektrische aansluiting en hoeveel kilometer je dagelijks rijdt, laad je via een gewoon stopcontact of via je eigen laadpunt. Meer info hierover op de website van Fluvius.
2. Semipubliek laden
Semipublieke laadpalen zijn toegankelijk voor iedereen, maar bevinden zich op privaat terrein, bijv. op je werk (vraag ernaar bij je werkgever) of bij supermarkten.
Heeft jouw bedrijf plannen voor de plaatsing van semipublieke laadpalen? Geef ze snel door via ons online formulier.
3. Publiek laden
Ook op openbaar domein vind je publieke laadpalen. In Oostkamp vind je er al op het Sint-Elooisplein, op het Moerbruggeplein, in de Marechalstraat en op het Sint-Pietersplein. Vind de dichtstbijzijnde (semi)
publieke laadpaal online.
Vraag een laadpaal aan in jouw buurt
Heb je zelf geen eigen garage of eigen parkeergelegenheid en is er geen publieke laadpaal binnen de 250 meter? Dan kan je een aanvraag doen via het e-loket van de Vlaamse overheid.
Deze locaties gaf de gemeente al door
Ridefort, OostCampus, de parkeerzones in de Guido Gezellestraat en de Molenstraat, Pastorieplein, Dorpsplein en Vrijgeweideplein. In de nabije toekomst zullen we ook deze locaties doorgeven: ondergrondseparking Schooldreef, nieuwe zaal Hertsberge, nieuwe verkaveling in de zijstraat van de Hogendaledreef.
De Vlaamse overheid zal alle aanvragen beoordelen en voorleggen aan de concessiehouder Total Energies die zal zorgen voor de plaatsing ervan.
Fiscaal voordeel voor plaatsing van laadstation
Particulier
- Wie als particulier tot 31 augustus 2024 kiest voor een aankoop en plaatsing van een laadstation thuis, dit geldt zowel eigenaars als huurders, kan rekenen op een belastingvermindering op de investering.
- Wie deze investering nog in 2023 doet, kan rekenen op een belastingvermindering van 30%. Dit tarief daalt tot 15% in 2024.
Het bedrag waarvoor een belastingvermindering kan worden verleend en waarop ze wordt berekend, is beperkt tot 1.500 euro per laadpaal en per belastingplichtige.
Meer info en voorwaarden vind je op de website van Vlaanderen.
Onderneming
- Vanaf 1 januari 2025 dienen alle bestaande niet-residentiële gebouwen met een parkeerterrein met meer dan 20 parkeerplaatsen uitgerust te zijn met minstens 2 oplaadpunten voor een elektrisch voertuig.
- Fiscaal voordeel voor ondernemingen die tot 31 augustus 2024 investeren in een publiek toegankelijk laadstation kunnen rekenen op een verhoogde kostenaftrek.
- Deze laadinfrastructuur moet vrij toegankelijk zijn. Dit ofwel binnen of buiten de normale openingstijden.
- Voor investeringen tot eind 2022 geldt een aftrekpercentage van 200%. Vanaf 1 januari 2023 geldt een aftrekpercentage van 150%.
- Meer info en voorwaarden vind je op de website van Vlaanderen.
- Ecologiepremie: via de ecologiepremie+ kunnen ondernemingen steun krijgen voor het plaatsen van snelladers met een capaciteit van minstens 50 kW per laadpunt. De laadpunten moeten gebruik maken van groene stroom en slimme sturing. Voor grote ondernemingen bedraagt de premie 15% van de investeringskost, voor kmo’s is dat 30%.
- Daarnaast is er ook de call ‘Semi-publieke laadpalen’ of CPT-projectoproep van de Vlaamse Overheid die de voorbije jaren telkens in de zomer gelanceerd werd. De afgelopen jaren voorzag deze in een subsidie van 20% voor de plaatsing en slimme aansluiting van laadinfrastructuur met een maximum van 1.000 euro per gerealiseerde charge point equivalent (CPE). De laadpalen dienden voorzien te worden van groene stroom én minstens 10u per dag voor het publiek toegankelijk te zijn. Mogelijks wordt deze call in de toekomst ook nog herhaald.