Het nieuwe gemeentebestuur van Oostkamp is klaar om aan de slag te gaan

Gepubliceerd op donderdag 5 dec 2024 om 21 uur

Op donderdag 5 december legden de verkozenen van het nieuwe gemeentebestuur van Oostkamp hun eed af. Dat betekent dat ze sinds dat moment het mandaat hebben om Oostkamp te besturen tot en met 2030.

De burgemeester

Jan de Keyser is opnieuw verkozen tot burgemeester. Hij is hoofd van de gemeente en vertegenwoordiger van het centraal gezag (= gezag van de federale overheid en van de gemeenschappen en gewesten). Daarnaast is de burgemeester ook hoofd van de gemeentelijke (administratieve) politie en van de brandweer. In het kader van zijn bevoegdheden kan de burgemeester ook burgemeestersbesluiten nemen.

De gemeenteraad/OCMW-raad

De gemeenteraadsleden werden op 13 oktober rechtstreeks gekozen, op basis van het aantal voorkeurstemmen binnen hun lijst. Na hun eedaflegging zijn zij ook OCMW-raadslid.
De voorzitter van de gemeenteraad is ook de voorzitter van de OCMW-raad. De gemeenteraadsleden verkozen Liesbeth Gellinck als voorzitter.
De algemeen directeur, Jan Compernol, neemt deel aan de gemeenteraad en is verantwoordelijk voor de opmaak van het verslag.

Wat doet de gemeenteraad?

De gemeenteraad bepaalt het beleid van de gemeente. Denk hierbij aan het vastleggen van het beleidsplan, het financieel meerjarenplan, reglementen (verkeer, belastingen, subsidies …), samenwerkingsovereenkomsten, procedures in het kader van grote projecten … 

De 27 gemeenteraadsleden:

cd&v team 80twinig

  • Toben Braeckevelt
  • Geert Callebert
  • Jan de Keyser
  • Andy Dewitte
  • Liesbeth Gellinck
  • Marie Lammertyn
  • Dipu Lekraj
  • Koen Naert
  • Bart Naeyaert
  • Geert Pyfferoen
  • Els Roelof
  • Delphine Roels
  • Jolien Rommelaere
  • Nel Thieren*
  • Sam Van de Caveye
  • Sebastian Vande Ginste
  • Joke Vandeputte

*Nel Thieren was verhinderd voor de installatievergadering op 5 december. Haar eedaflegging is voorzien op 16 januari 2025.

N-VA

  • Liliane De Baene
  • Robin Declerck
  • Julian Lopez-Pons
  • Elke Robberechts
  • Arnout Verstraete

VLAAMS BELANG

  • Dieter Van Parys
  • Tjörven Vanrenterghem

Vooruit

  • Franky De Jonghe
  • Pauline Wybo

GROEN

  • Carol Cartigny

Het college van burgemeester en schepenen en het vast bureau

Het college van burgemeester en schepenen

In Oostkamp telt het college van burgemeester en schepenen 7 leden: de burgemeester, 5 schepenen en de voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst.

De belangrijkste taken van het college van burgemeester en schepenen zijn:

  • uitvoering van de beslissingen die de gemeenteraad neemt
  • voorbereiden van de agenda van de gemeenteraad
  • opvolging dagelijks bestuur van de gemeente.

Elk lid van het college van burgemeester en schepenen volgt een aantal beleidsthema’s op. Maar de beslissingen van het college worden als groep genomen. De voorzitter van het college is de burgemeester.

Burgemeester Jan de Keyser

Beleidsdomeinen: algemene coördinatie en veiligheid (politie, brandweer, noodplanning), communicatie, informatie en participatie, intergemeentelijke samenwerking en regiowerking, ruimtelijke ordening, lokale economie en ondernemerschap, voorzitter college burgemeester en schepenen, voorzitter vast bureau OCMW, vooruitblik 2040 - vitale dorpen

Schepen Els Roelof – 1ste schepen

Beleidsdomeinen: cultuur en -verenigingen, bibliotheek, landbouw, intergemeentelijke samenwerking afvalverwerking, intergemeentelijke samenwerking woonwinkel, intergemeentelijke samenwerking toerisme, verbroederingscomité (incl. Comé)

Schepen Sam Van de Caveye – 2de schepen

Beleidsdomeinen: jeugd en -verenigingen, sport en -verenigingen, kermissen en evenementen, onderwijs en BOA

Schepen Delphine Roels – 3de schepen

Beleidsdomeinen: publieke ruimte (beleid/beheer), mobiliteit

Schepen Toben Braeckevelt – 4de schepen

Beleidsdomeinen: patrimonium, facilitair beheer, overheidsopdrachten, bestuur erediensten, erfgoed, archief, milieu en natuur, klimaat

Schepen Nel Thieren – 5de schepen

Beleidsdomeinen: financiën, Autonoom Gemeentebedrijf, personeel, ICT en dienstverlening, burgerlijke stand en bevolking (excl. huwelijken)

Schepen Sebastian Vande Ginste – 6de schepen

Beleidsdomeinen: Voorzitter bijzonder comité sociale dienst (BCSD), sociale zaken: welzijn, armoedebeleid, gezondheidszorg, e-inclusie, kinderopvang, wijk-werken, sociale werkgelegenheid, senioren, mondiaal beleid, warme gemeente

Het vast bureau van het OCMW

De leden van het college zijn ook de 7 leden van het vast bureau van het OCMW. De burgemeester is de voorzitter van het vast bureau.

De belangrijkste taken van het vast bureau zijn:

  • uitvoering van de beslissingen die de OCMW-raad neemt
  • voorbereiden van de agenda van de OCMW-raad
  • opvolging dagelijks bestuur van het OCMW.

Ook de algemeen directeur neemt deel aan deze vergaderingen. Hij heeft een adviserende rol en is verantwoordelijk voor de opmaak van het verslag. Het college van burgemeester en schepenen en het vast bureau komen wekelijks samen.

Het bijzonder comité voor de sociale dienst

Binnen het OCMW moet het bijzonder comité voor de sociale dienst worden opgericht.

Het bijzonder comité voor de sociale dienst telt 8 leden + een voorzitter. De OCMW-raadsleden verkozen Sebastian Vande Ginste als voorzitter.

De taken van het bijzonder comité voor de sociale dienst zijn:

  • beslissen over de toekenning, terugvordering, herziening en schorsing van individuele steun op het vlak van de maatschappelijke dienstverlening en de maatschappelijke integratie;
  • bekrachtigen van de beslissingen van de voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst

De 8 leden van het bijzonder comité voor de sociale dienst:

cd&v team 80twinig

  • Joke Deceuninck
  • Lien Thoon
  • Dirk Vandelanotte*
  • Arthur Vandemoortele
  • Margot Vandoorne

*Dirk Vandelanotte was verhinderd voor de installatievergadering.

N-VA

  • Sofie Pintelon

VLAAMS BELANG

  • Kristien Verbelen

Vooruit

  • Sabine Bonneure

Jan de Keyser, burgemeester: “De installatievergadering is het startpunt van een nieuwe beleidsperiode. We kijken ernaar uit om, in lijn met de goede traditie in Oostkamp, met de hele bestuursploeg constructief samen te werken ten bate van de 8020-gemeenschap. 2025 is in termen van het meerjarenplan / beleidsplan een overgangsjaar. We ronden af wat nog lopende was, maar vooral: we maken plannen voor de komende 6 jaar. Tegen eind 2025 moet het nieuwe meerjarenplan 2026-2031 er liggen. Daarin worden de bestuurlijke ambities concreet omgezet in actieplannen met bijhorende budgetten. Het wordt een uitdaging om de ambities binnen het beschikbare budgettair kader waar te maken. We zullen afgewogen en slimme keuzes moeten maken. We komen zeker terug naar de burger met een sterk plan dat inzet op vitale dorpen, waar het goed wonen, leven, werken en ondernemen is. Voor huidige en toekomstige generaties.”