Wijkontsluitingsweg Fabiolalaan / Molenstraat | Werken starten op 16 september

Gepubliceerd op woensdag 4 sep 2024 om 11:08 uur

Aannemingen Verhelst start op 16 september met de aanleg van de nieuwe wijkontsluitingsweg met dubbelrichtingsfietspad. De nieuwe weg verbindt de Fabiolalaan met de Molenstraat en zorgt voor de ontsluiting van de toekomstige woonontwikkeling 'de Wastine'. Op 3 september kregen de mensen die in de werkzone wonen toelichting over het project. De mensen die in de omgeving van het project wonen, krijgen eerstdaags een infofolder in de bus. 

Aansluitend op de aanleg van de nieuwe weg wordt een nieuwe fietsverbinding aangelegd die de Fabiolalaan verbindt met de Kortrijksestraat. 

In de toekomst komt een geluidsscherm langs de E40. 

Locatie nieuwe wijkontsluitingsweg en nieuw fietspad

Timing van de werken

Gevolgen voor het verkeer en de bereikbaarheid

  • Tijdens de werken is de weg afgesloten voor doorgaand verkeer, ook voor fietsers. Enkel verkeer met bestemming in de werkzone is toegelaten. 
  • Op het kruispunt van de Fabiolalaan en Olieboomstraat gebeuren geen rioleringswerken, alleen de aanleg van voetpaden en parkeerplaatsen. De aannemer bepaalt zelf wanneer hij deze fase uitvoert.
  • De werken in de Molenstraat zijn opgesplitst in twee fasen:
    • Deel tussen de bocht en de nieuwe wijkontsluitingsweg.
    • Heraanleg van de bocht. Dit gebeurt pas als de nieuwe weg gebruikt kan worden. Dit zal ten vroegste in mei 2025 zijn. 
  • Zodra de nieuwe weg in gebruik is, wordt de Molenwalstraat, kant Molenstraat, afgesloten voor gemotoriseerd verkeer, niet voor voetgangers en fietsers. De Molenwalstraat en de Hermelijnstraat zijn dan met de wagen bereikbaar via de nieuwe weg.

Aard van de werken

  • Aanleg gescheiden rioolstelsel. Huishoudelijk afvalwater wordt zo eerst gezuiverd voor het in de beek komt. Het regenwater gaat rechtstreeks naar de beek.
  • Aanleg van een nieuwe weg met dubbelrichtingsfietspad van 3 meter breed.

Keuzes bij opmaak van de plannen

Er zijn meer periodes van hevige regen en droogte. We houden rekening met beide situaties om wateroverlast te voorkomen tijdens natte periodes en grondwater op te slaan voor droge tijden.

We springen zuinig om met verharding.

  • Waar mogelijk waterdoorlatend materiaal, zoals bijvoorbeeld de parkeerplaatsen.
  • Gescheiden rioolstelsel met hoofdzakelijk open grachten en zones waar het regenwater kan insijpelen.

Nieuwe Fabiolalaan 

  • Gracht om water te bufferen en in de grond te laten infiltreren.
  • Dubbelrichtingsfietspad: 3 meter breed en in asfalt voor het rijcomfort. De openbare verlichting wordt 's nachts gedimd.
  • Haag tussen fietspad en rijweg.
  • Rijweg in asfalt.
  • Waterdoorlaatbare parkeerstrook en wandelpad.

Kijkrichting E40

Nieuwe Molenstraat tussen bocht en nieuwe wijkontsluitingsweg

  • Parkeerplaatsen: 2,5 meter breed en waterdoorlaatbaar.
  • De rijweg op de kruispunten komt in beton. Dit maakt het voor de weggebruiker duidelijk dat hij een kruispunt nadert.

Kijkrichting nieuwe weg

Molenstraat tussen Kortrijksestraat en de bocht

Welke snelheidsremmende maatregelen zijn er mogelijk? Hoe organiseren we het parkeren? Deze vragen stonden op de agenda van de bewonersvergadering. De gemeente heeft de suggesties en aandachtspunten van de bewoners genoteerd, en de mobiliteitsdeskundige gaat ermee aan de slag. 

Nieuw fietspad 

Aansluitend op de aanleg van de nieuwe weg wordt een nieuwe fietsverbinding aangelegd die de Fabiolalaan verbindt met de Kortrijksestraat. De mensen die in de buurt wonen, krijgen ten gepaste tijde toelichting hierover. 

Geluidsscherm langs de E40

De gemeente heeft na onderhandelingen met het Agentschap Wegen en Verkeer en de verkavelaars een overeenkomst bereikt voor de aanleg van een geluidsscherm.

  • Tijdens de Gemeenteraad van 19 september wordt gevraagd de samenwerkingsovereenkomst goed te keuren.
  • De financiering gebeurt door 3 partners: gemeente Oostkamp, het Agentschap Wegen en Verkeer en de verkavelaars.
  • Locatie: het geluidsscherm komt aan de kant van de Molenwijk, tussen Fribona en het recyclagepark.
  • Hoogte: 5 meter (schermen bouwen op van laag naar hoog).
  • Soort: het technische aspect (akoestisch rendement – maximale geluidsreductie) is doorslaggevend bij keuze materiaal. Het Agentschap Wegen en Verkeer bekijkt dit verder.
  • De timing van de plaatsing is nog niet bekend.

Contactgegevens

  • Aannemingen Verhelst: Wouter Vanspeybrouck, werfleider. Je herkent hem aan de witte helm. Of kom naar de werfkeet in de Olieboomstraat.
  • Gemeente Oostkamp: Pieter Durinck, projectleider, publiekeruimte@oostkamp.be, tel 050 819 880
  • Aquafin:
    • Sophie Coene, projectmanager, 03 450 47 34, sophie.coene@aquafin.be
    • Lieven Voet, afkoppelingsdeskundige, 03 450 45 45, lieven.voet@aquafin.be
  • Studiebureau Jonckheere: Jeroen Van Reybrouck, projectleider, 050 655 657, uitvoering@studiebureaujonckheere.be
  • Provincie West-Vlaanderen: Murielle Decoo, projectingenieur, murielle.decoo@west-vlaanderen.be