Moerbrugge | bouw nieuwe spoorwegbrug en aanleg 3de en 4de spoor

Heb je vragen over deze werken?

Infrabel helpt je graag verder:

Updates

  • Geactualiseerde tijdslijn van de werken

    dinsdag 4 december 2018 foto Geactualiseerde tijdslijn van de werken
  • Werken Stuivenbergstraat door Eandis

    woensdag 26 september 2018
    De gemeente betreurt dat de werken van Eandis in de Stuivenbergstraat samenvallen met het afsluiten van de Everaertstraat.
    foto Werken Stuivenbergstraat door Eandis

    Wat voorafging

    De gemeente heeft in 2017 toelating gegeven aan Eandis om werken uit te voeren in de Stuivenbergstraat tussen de cabine en de Gevaartsestraat. De werken zijn noodzakelijk omdat het elektriciteitsnet moet verzwaard worden. Bij de start van de werken bleek dat er een extra boring onder de tunnel nodig was, waardoor Eandis een nieuwe aanbesteding moest uitschrijven en de werken uitgesteld moesten worden. Zoals vastgesteld, hervatte Eandis die werken in de week van 24/9. De gemeente was daarvan niet op de hoogte en betreurt dat dit samenvalt met het afsluiten van de Everaertstraat, want dit heeft gevolgen voor de bereikbaarheid van de buurtwoningen. 

    Medewerking van Eandis

    De gemeente heeft meteen contact genomen met Eandis. Zij begrijpen dat deze situatie niet gunstig is voor de plaatselijke bewoners. Op onze vraag passen ze hun werkwijze aan. De boring die gestart is, moeten ze nu wel afwerken. Dit zal ten laatste op maandag 1 oktober zijn. Vanaf dan is de Stuivenbergstraat richting Gevaartsestraat terug bereikbaar. De rest van de werken zal Eandis uitstellen totdat de Everaertstraat terug toegankelijk is voor het plaatselijk verkeer.

    De gemeente verontschuldigt zich bij de plaatselijke bewoners voor deze spijtige gang van zaken.

  • Fietstunnel Gevaartsestraat wordt afgesloten

    dinsdag 18 september 2018
    Bericht van Infrabel

    Vanaf 24 september zal de fietstunnel in de Gevaartsestraat afgesloten worden om de bouwput voor de nieuwe tunnel te maken.

    • Voetgangers kunnen de tijdelijke voetgangersbrug over de sporen gebruiken.
    • Fietsers kunnen ofwel de tunnel in de Stuivenbergstraat gebruiken, ofwel via de nieuwe spoorwegbrug in de Moerbrugsestraat rijden.

    Heb je vragen?

    Neem contact met Infrabel:

  • Everaertstraat afgesloten t.h.v. station van 24/9 tot 15/10

    dinsdag 18 september 2018
    Bericht van Infrabel.

    Van 24 september tot en met 15 oktober zal de Everaertstraat ter hoogte van het station afgesloten worden voor alle verkeer. Is voor het plaatsen van de laatste riolering voor de afwatering van de bedding van de sporen.

    Bereikbaarheid van de woningen in de Everaertstraat met de auto:

    • Buiten de werkuren (7 - 18 uur) kunnen de woningen in de Everaertstraat enkel bereikt worden via e Erkegemstraat of Stuivenbergstraat.
    • Tijdens de werkuren kan de bereikbaarheid van de woningen niet gegarandeerd worden. 

    Voetgangers, treinreizigers en fietsers kunnen steeds door.  Wees wel voorzichtig. Moet je een kraan of ander voertuig passeren, zorg ervoor dat de chauffeur jou gezien heeft!

    Heb je vragen?

    Neem contact met Infrabel:

  • Planning nachtwerken oktober en november

    dinsdag 18 september 2018
    Bericht van Infrabel.

    Planning van de komende nachtwerken 

    • Tijdens de weeknachten van 15 tot 20 oktober en van 22 tot 26 oktober: maken van funderingen voor de bovenleidingspalen.
    • Tijdens de weeknachten van 12 tot 16 november, van 19 tot 23 november en weekendnachten van 24 en 25 november: plaatsen bovenleidingspalen. 

    Deze nachtwerken brengen geluidshinder met zich mee, vergelijkbaar met onderhoudswerken aan het spoor.

    Heb je vragen?

    Neem contact met Infrabel:

  • "Romantische" openbare verlichting op nieuwe brug van Moerbrugge

    woensdag 12 september 2018 foto

     

    Reed je 's nachts al over de nieuwe spoorwegbrug? Dan heeft de kleur die de verlichting geeft je waarschijnlijk verrast...

    In de bouwvergunning was opgelegd dat de openbare verlichting op de brug vleermuisvriendelijk moest zijn, gezien het naastliggende natuurreservaat De Warandeputten. Het resultaat zie je op de foto. 

  • Planning nachtwerken augustus

    dinsdag 21 augustus 2018
    Bericht van Infrabel - herhaling.

    Planning van de komende nachtwerken:

    • Tot en met 31 augustus: plaatsen beschoeiing (berliner wand) ter hoogte van de Rivierbeek. Dit veroorzaakt geluidshinder in de zone van de Rivierbeek.
    • Zaterdagnacht 25 augustus en zaterdagnacht 1 september: werken aan het spoor.  De geluidshinder is beperkt.

     

    Heb je vragen?

    Neem contact met Infrabel:

  • Rioleringswerken Patersonstraat, Bareelstraat en Gevaartsestraat

    donderdag 16 augustus 2018
    Bericht van Infrabel
    foto Rioleringswerken Patersonstraat, Bareelstraat en Gevaartsestraat

    Infrabel voert rioleringswerken uit ter hoogte van de Patersonstraat, de Bareelstraat en de Gevaartsestraat. De werken zijn gestart in de Patersonstraat en gaan via de Bareelstraat verder richting Gevaartsestraat. De werken in het eerste rode deel zullen eind augustus van start gaan tot ongeveer half september. 

    • In de rode zones zal men de meeste hinder ondervinden.
    • In de blauwe zones zal er geen hinder zijn voor de bewoners, daar de werken niet plaatsvinden op de bestaande wegenis.

    De afvalophaling voor de Bareelstraat zal verlopen via de tijdelijke ophaalpunten: kruispunt Bareelstraat – Patersonstraat en kruispunt Bareelstraat – Gevaartsestraat.

    In de rode zones zal overdag de straat per 50 meter niet toegankelijk zijn voor auto’s. Het zal uiteraard wel mogelijk zijn om te voet naar de woningen te gaan en om na de werkuren tot aan de werken te rijden. Het verlengde van de Bareelstraat zal enkel nog via de Gevaartsestraat bereikbaar zijn wanneer we in de eerste rode zone werken. Alvast bedankt voor uw begrip.

    Heb je vragen?

    Neem contact met Infrabel:

  • Planning nachtwerken augustus

    vrijdag 20 juli 2018

     

    Planning van de komende nachtwerken:

    • Zaterdag 11, zondag 12, maandag 13, dinsdag 14, donderdag 16, vrijdag 17 augustus: plaatsen van damplanken ter hoogte van het station, kant Everaertstraat. Deze werken geven zware geluidshinder en trillingshinder voor de omwonenden. (*)

    • Woensdag 18 tot en met 31 augustus: plaatsen beschoeiing (berliner wand) ter hoogte van de Rivierbeek. Dit veroorzaakt geluidshinder in de zone van de Rivierbeek. (*)
    • Maandag 6, dinsdag 7 en zaterdag 25 augustus en zaterdag 1 september: werken aan het spoor. De geluidshinder is beperkt.

    (*) Op vraag van de gemeente hebben de ingenieurs van Infrabel grondig onderzocht of er voor het plaatsen van de damplanken een andere methode toegepast kan worden om de hinder voor de omwonenden te doen verminderen. Er is helaas geen andere manier mogelijk.

    Deze werken moeten ‘s nachts gebeuren omdat er één spoor buiten dienst moet zijn. Ook al vinden de werken plaats langs het spoor en niet op het spoor, toch kunnen om veiligheidsredenen geen damplanken ingetrild worden als er treinverkeer langs deze werfzone rijdt. Dit zou te veel risico’s met zich meebrengen (vb. verzakking van het naastliggende spoor).

    Ondermeer op basis van de ondergrond werd in het ontwerp voor de toegangshellingen, trappen en nieuwe voetgangerstunnel gekozen voor een specifieke techniek met ‘damplanken’. Dit is nodig om de nodige stabiliteit op lange termijn te kunnen waarborgen. Om dit ontwerp verder uit te voeren, is het huidige type van werkzaamheden noodzakelijk.

    Heb je vragen?

    Neem contact met Infrabel:

  • Stationsgebouw wordt gedemonteerd

    dinsdag 3 juli 2018
    Infrabel en NMBS starten donderdag 5 juli met het demonteren van het geklasseerde stationsgebouw en het historische wachthuisje. Deze werkzaamheden gebeuren overdag en duren tot 20 juli.
    foto Stationsgebouw wordt gedemonteerd

    Heropbouw

    De beschermde elementen worden gestockeerd tot de heropbouw kan starten. Dit is voorzien voor eind 2019, begin 2020. Het stationsgebouw en het wachthuisje komen aan de overzijde van het spoor (kant Bareelstraat, waar een nieuw stationsplein komt) en zullen ingericht worden als polyvalente ruimte en bergplaats.

    De geschiedenis van het stationsgebouw en wachthuisje Oostkamp 

    Oostkamp heeft sinds 1849 een stopplaats. Het huidige, neoclassicistische station is gebouwd in 1889. Het ontwerp is van architect Henri Fouquet die ondermeer ook de stations van Leuven, Harelbeke en Oudenaarde heeft ontworpen.

    In oorsprong waren er aan de straatzijde twee toegangen, waarvan de linkerdeur voor de 1ste en 2de klasse die leidde naar de "vestibule", het "bureau des recettes" en de bagageruimte. De rechterdeur gaf toegang tot de grotere "Salle d'attente de voyageurs 3ième classe". De perronzijde is voorzien van allemaal deuren.

    Het wacht- of schuilhokje is een bakstenen constructie met voorgevel gekenmerkt door een bakstenen sokkel en open middenportaal tussen gietijzeren gecanneleerde zuilen van de Ionische orde. Verder zijn er twee wachtkamers aan weerszijden van het portaal en grote ramen met mooi uitgewerkte smeedijzeren traceringen. Het huisje heeft een platte bedaking. 

    Bescherming

    Het stationsgebouw en wachthuisje zijn sinds januari 1997 beschermd. De bescherming van het stationsgebouw als monument is tijdelijk opgeheven om het stationsgebouw integraal te kunnen verplaatsen.

  • Infrabel en gemeente Oostkamp huldigen samen met de buurt de spoorwegbrug feestelijk in

    maandag 11 juni 2018
    Infrabel en de gemeente Oostkamp hebben in aanwezigheid van heel wat buurtbewoners en schoolkinderen de nieuwe stalen boogbrug in de Moerbrugsestraat feestelijk geopend.
    foto Infrabel en gemeente Oostkamp huldigen samen met de buurt de spoorwegbrug feestelijk in

    Deze nieuwe brug vormt de verbinding tussen de deelgemeente Moerbrugge en het centrum van Oostkamp en maakt deel uit van de aanleg van het derde en vierde spoor tussen Gent en Brugge.

    Infrabel investeert hiermee niet alleen in het verhogen van de capaciteit van de drukste spoorlijn van het land maar ook in de veiligheid en stiptheid van het treinverkeer en de veiligheid van het wegverkeer.

    U vindt meer info in het persbericht van Infrabel in bijlage.

  • Fietsenstalling aan station Oostkamp wordt verplaatst

    vrijdag 8 juni 2018
    Heb je een fiets staan aan het station? Dan vragen we je om je fiets tegen uiterlijk maandagavond 11 juni te verplaatsen naar de nieuwe locatie.
    foto Fietsenstalling aan station Oostkamp wordt verplaatst

     

    In kader van de grote werken die in de stationsomgeving aan de gang zijn, zal NMBS op dinsdag 12 juni de fietsenstalling verplaatsen naar de nieuwe toegangen tot de perrons ter hoogte van de tijdelijke voetgangersbrug. Er hangen affiches op om de reizigers te vragen hun fiets te verplaatsen.

    Heb jij ook een fiets aan het station staan? Dan vragen we je je fiets tegen maandagavond 11 juni te verplaatsen. Waarvoor dank!

  • Welkom op de officiële opening spoorwegbrug Moerbrugge

    vrijdag 25 mei 2018
    Op vrijdag 8 juni om 18.30 uur willen Infrabel en de gemeente samen met de inwoners de nieuwe spoorwegbrug inhuldigen. We doen dit door plechtig over de brug te fietsen en nadien nog even na te praten bij een hapje en een drankje. Iedereen is welkom. Je kan inschrijven tot 3 juni.
    foto Welkom op de officiële opening spoorwegbrug Moerbrugge

     

    Zo willen Infrabel, TUC RAIL en de gemeente het einde van deze fase van de werken vieren en de inwoners bedanken voor hun geduld. Iedereen is van harte welkom.

    Ben jij er ook graag bij?

    Afspraak op vrijdag 8 juni om 18.30 uur aan de Warandeputten langs het kanaal. Vergeet je fiets niet! Je kan inschrijven tot 3 juni via www.infrabel.be/nl/oostkamp-moerbrugge

    Waarom een nieuwe brug?

    De nieuwe, bredere brug is noodzakelijk voor de verdere aanleg van een derde en vierde spoor tussen Gent en Brugge. De aanleg van twee nieuwe sporen moet de kustregio vlotter bereikbaar maken vanuit het binnenland. Op deze spoorlijn rijden heel wat reizigerstreinen. Maar ook het goederenverkeer van en naar de haven van Zeebrugge zal hiervan de vruchten plukken.

    Volgende fase?

    Naast de vernieuwing van de brug zijn ook nog aanpassingen nodig van de Bareelstraat en de Everaertstraat: deze straten worden verlegd om plaats te maken voor de bijkomende sporen. In deze straten worden ook nieuwe riolering en vernieuwde nutsleidingen gelegd. Tot slot wordt ook de stationsomgeving vernieuwd. Het einde van de werken is voorzien voorjaar 2020.

  • Spoorwegbrug afgewerkt tegen 18 mei

    woensdag 9 mei 2018 foto Spoorwegbrug afgewerkt tegen 18 mei

     

    Door laattijdige leveringen van het staal kunnen de leuningen aan het fietspad niet overal geplaatst worden tegen 12 mei (de voorziene einddatum). De aannemer rekent erop dat uiterlijk op vrijdag 18 mei alles geplaatst zal kunnen zijn. Op de foto zie je dat de leuning rechts nog geplaatst moet worden zoals aan de linkerkant. Ook aan de Rivierbeek moeten er nog leuningen komen. 

    Uit veiligheidsoverwegingen moeten de fietsers tot die tijd de spoorwegtunnel blijven gebruiken en blijven de verkeerslichten staan.

    Voor vragen kun je steeds terecht bij Infrabel:

  • Spoorwegbrug Moerbrugge open voor het autoverkeer

    vrijdag 20 april 2018
    Moerbrugge is terug bereikbaar via de spoorwegbrug met wisselend verkeer (verkeerslichten). Hou dus rekening met wachttijden. Nu volgt nog de afwerking van de fietspaden en het plaatsen van de vangrails. Deze werken duren een 4-tal weken. Fietsers en voetgangers gebruiken dus nog de tunnel.
    foto Spoorwegbrug Moerbrugge open voor het autoverkeer

     

    Voor vragen kun je steeds terecht bij Infrabel:

  • Werken Everaertstraat

    vrijdag 13 april 2018

     

    Sinds 9 april gebeuren rioleringswerken in de Everaertstraat. Om de veiligheid van ons personeel, de passanten en de geparkeerde voertuigen te vrijwaren, is er geen verkeer toegelaten op de werfzone tijdens de werkuren. (uit de testfase is gebleken dat de veiligheid in het gedrang komt indien we verkeer doorlaten tijdens de werkuren)

    Aanpassing verkeerssituatie:

    • De werkzone (lengte 30 meter) wordt tijdens de werkuren (7-15.30 uur) volledig afgesloten voor het verkeer.
    • Fietsers en voetgangers kunnen nog steeds door (via de koer van het station)
    • Parkeergelegenheid voor de omwonenden:
    • Op de koer van het station
    • Op- en afrijden gebeurt bij voorkeur buiten de werkuren, maar wie toch binnen de uren op en af moet, kan dit doen, mits rekening te houden met de werken en eventueel een klein beetje te wachten.
    • Tot begin mei wordt aangeraden af te rijden via de kant Stuivenbergstraat.

    Ophaling afval via ophaalpunten:

    • Op de hoek Stationsstraat – Everaertstraat
    • Aan het kruispunt Everaertstraat – Dolagestraat – Stuivenbergstraat

    Naarmate de werkzone opschuift, kunnen de praktische afspraken wijzigen.

    Verkeer over de spoorbrug:

    Vanaf 19 april wordt de brug opnieuw opengesteld voor het verkeer. Wel met wisselend verkeer om de fietspaden te kunnen afwerken en de vangrails te kunnen plaatsen. Dit zal ook voor het verkeer en de parkeerdruk in uw buurt een verbetering betekenen.

  • Update werken spoorwegbrug Moerbrugge

    vrijdag 13 april 2018
    Infrabel bevestigt dat de brug opnieuw opengesteld wordt voor het verkeer vanaf 19 april zoals voorzien. Wel met wisselend verkeer om de fietspaden te kunnen afwerken en de vangrails te kunnen plaatsen.
    foto Update werken spoorwegbrug Moerbrugge

    Voor vragen kun je steeds terecht bij Infrabel:

  • Start werken Everaertstraat

    donderdag 15 maart 2018
  • Moerbrugsestraat afgesloten van 16 maart tot 18 april

    vrijdag 9 maart 2018 foto Moerbrugsestraat afgesloten van 16 maart tot 18 april

     

    Van vrijdag 16 maart om 21 uur tot en met woensdag 18 april is de Moerbrugsestraat volledig afgesloten ter hoogte van de spoorwegbrug.

    Tijdens het weekend van 17 en 18 maart wordt er ononderbroken gewerkt (vanaf vrijdagnacht) en is het treinverkeer tijdelijk onderbroken. Meer info over de alternatieve dienstregeling op www.nmbs.be.

    Voorbereidende en restwerken 's nachts: op 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22 en 24 maart.

    OMLEIDING:

     

  • Spoorwegbrug Moerbrugge afgesloten op 2 maart 2018

    vrijdag 2 maart 2018 foto Spoorwegbrug Moerbrugge afgesloten op 2 maart 2018

     

    Vrijdag 2 maart: Moerbrugsestraat afgesloten vanaf 21 uur tot 6 uur.

     

     

  • Infovergadering 27/2/2018: verslag en tijdslijn

    woensdag 28 februari 2018
    Op 27 februari gaf Infrabel een toelichting over de verdere werken voor de aanleg van het derde en vierde spoor. De presentatie (incl. contactgegevens) en de tijdslijn vind je hier.
    foto Infovergadering 27/2/2018: verslag en tijdslijn
  • Spoorwegbrug Moerbrugge: wisselend verkeer met lichten vanaf maandag 26 februari

    vrijdag 23 februari 2018

     

    Wisselend verkeer met lichten zorgt voor extra verkeersdruk en files. De aannemer heeft geprobeerd dit zoveel mogelijk te vermijden. Maar het is niet evident voor de arbeiders die er werken, of de verkeerslichten en afsluitingen moeten (ver)plaatsen. Recent was er zelfs een arbeidsongeval, tijdens het aanpassen van de signalisatie en afsluiten van wegvak. Gelukkig niet te ernstig. Daarom wordt voor de komende periode toch wisselend verkeer met lichten ingevoerd op de brug, 24 uur. We hopen dat de werken hierdoor vlotter en vooral ook veilig kunnen verlopen. Bedankt voor het begrip.

  • Infovergadering aanleg derde en vierde spoor | uitnodiging

    donderdag 15 februari 2018
    Op dinsdag 27 februari om 19.30 uur in De Valkaart.

    Infrabel is volop bezig met de vernieuwing van de spoorbrug in de Moerbrugsestraat. Daarnaast zijn de voorbereidende werken voor de aanleg van de bedding van het derde en vierde spoor ondertussen opgestart. Samen met NMBS wordt ook de stationsomgeving heringericht in het kader van dit project.

    Infrabel, NMBS en de gemeente Oostkamp nodigen u dan ook graag uit op de infovergadering, waarop de uitvoering van de werken wordt toegelicht, op dinsdag 27 februari om 19.30 uur in De Valkaart (Albrecht Rodenbachstraat 42) in Oostkamp

  • Moerbrugge | update werken spoor + uitnodiging informatieveradering

    woensdag 7 februari 2018
    Infrabel start begin februari met de voorbereidingen voor de aanleg van de spoorbedding voor het 3e en 4e spoor en samen met NMBS met de herinrichting van de stationsomgeving.
    foto Moerbrugge | update werken spoor + uitnodiging informatieveradering

    Planning

    Begin februari starten volgende werken:

    • Proefsleuven voor het lokaliseren van de nutsleidingen om de riolering te kunnen aanleggen.
    • Afbraak van de gebouwen kant Patersonstraat op de grond van de toekomstige stationsparking
    • Ontbossen en vrijmaken van de onteigende terreinen.

    Vrijdag 16 februari: Moerbrugsestraat afgesloten vanaf 21 uur tot 8 uur voor het plaatsen van portieken om tijdelijke montagetorens te kunnen wegnemen (beperkte geluidshinder). Zoals bij de andere nachtafsluitingen zal De Lijn het traject Moerbrugge niet bedienen die avond/nacht.

    ! Vanaf 16 maart tot en met 18 april: Brug Moerbrugsestraat volledig afgesloten voor alle verkeer.

    Informatievergadering 

    Infrabel, de gemeente en NMBS nodigen je graag uit op een infovergadering op dinsdag 27 februari om 19.30 uur in De Valkaart. Tijdens deze infosessie zullen wij beide werven in Oostkamp toelichten.

    Je krijgt nadien de mogelijkheid om vragen te stellen aan de experts.

    Achtergrondinformatie

    over dit grote project in Moerbrugge vind je op de webpagina https://www.oostkamp.be/openbare_werken  

  • Start nieuwe fasen

    woensdag 7 februari 2018
    Infrabel start begin februari met de voorbereidingen voor de aanleg van de spoorbedding voor het 3e en 4e spoor en samen met NMBS met de herinrichting van de stationsomgeving.

    Planning

    Begin februari starten volgende werken:

    • Proefsleuven voor het lokaliseren van de nutsleidingen om de riolering te kunnen aanleggen.
    • Afbraak van de gebouwen kant Patersonstraat op de grond van de toekomstige stationsparking
    • Ontbossen en vrijmaken van de onteigende terreinen.

    Vrijdag 16 februari: Moerbrugsestraat afgesloten vanaf 21 uur tot 8 uur voor het plaatsen van portieken om tijdelijke montagetorens te kunnen wegnemen (beperkte geluidshinder).

    ! Vanaf 16 maart tot en met 18 april: Brug Moerbrugsestraat volledig afgesloten voor alle verkeer.

     

  • Spoorwegbrug Moerbrugge afgesloten op 16 februari 2018

    woensdag 7 februari 2018 foto Spoorwegbrug Moerbrugge afgesloten op 16 februari 2018

    Vrijdag 16 februari: Moerbrugsestraat afgesloten vanaf 21 uur tot 8 uur voor het plaatsen van portieken om tijdelijke montagetorens te kunnen wegnemen (beperkte geluidshinder).

     

     

  • Moerbrugge | Spoorwegbrug Moerbrugge zaterdagnacht 2 december afgesloten

    woensdag 29 november 2017 foto Moerbrugge | Spoorwegbrug Moerbrugge zaterdagnacht 2 december afgesloten

     

    Op zaterdagnacht 2 december worden de laatste werken uitgevoerd aan de hoofdliggers van de brug. De brug zal hiervoor op zaterdagnacht 2 december afgesloten zijn voor alle verkeer van 1 uur tot 5 uur. 

    Er is ook geen treinverkeer mogelijk. 

    We begrijpen dat de werken geluidshinder met zich meebrengen voor de bewoners in de dichte omgeving van de brug. En dat het afsluiten van de brug ook hinder veroorzaakt bij de weg- en treingebruikers. We danken hen voor hun begrip.

  • Moerbrugge | brug over spoorweg | verkeerslichten in de week van 13 november

    woensdag 8 november 2017

     

    Van maandag 13 november tot en met vrijdag 17 november moet het verkeer op de brug over 1 rijstrook en komen er dus verkeerslichten. 

    De tijdelijke damwanden worden met een grote kraan verwijderd. Om deze werken in alle veiligheid te kunnen uitvoeren, kan er geen verkeer in beide richtingen toegelaten worden.

    De werken uitvoeren buiten de spitsuren is niet haalbaar. Deze werken moeten namelijk in 1 week tijd geklaard zijn. 's Nachts werken is geen optie, want deze werkzaamheden veroorzaken te veel geluidshinder voor de omwonenden. 

    Daarom is het werk gespreid over 5 lange werkdagen.

  • Moerbrugge | brug over spoorweg niet afgesloten op zaterdagnacht 21/10

    vrijdag 20 oktober 2017
    Zaterdag 21/10 was als reservedatum voorzien voor de werken die 's nachts aan de spoorwegbrug moeten gebeuren. TUC RAIL laat weten dat de reservedatum niet nodig is en er dus op zaterdagnacht 21/10 niet gewerkt wordt.
    foto Moerbrugge | brug over spoorweg niet afgesloten op zaterdagnacht 21/10

    De volgende nachten waarop gewerkt wordt en waarbij de brug volledig afgesloten wordt voor het verkeer zijn zaterdagen 28 oktober en 18 november. 


    Wisselend verkeer
    Tijdens de week en buiten de spitsuren wordt het verkeer over 1 rijstrook geleid en staan er verkeerslichten. 

  • Werken aan spoorwegbrug Moerbrugge - wijziging data nachtwerk + wisselend verkeer

    donderdag 5 oktober 2017
    Bericht van Infrabel: de nachten waarop de brug volledig afgesloten is, zijn veranderd. De wijziging is te wijten aan vertraging in de productie van de brugdelen.
    foto Werken aan spoorwegbrug Moerbrugge - wijziging data nachtwerk + wisselend verkeer

    Nachtwerk, incl. volledige afsluiting van de brug

    Voor het plaatsen van de montagetorens, brugliggers en boogvorm moet de brug volledig afgesloten worden voor doorgaand verkeer en is ook geen treinverkeer mogelijk. Daarom gebeurt dit werk ’s nachts en op volgende zaterdagen, telkens van 21 uur tot 8 uur:

    • zaterdag 14 oktober 
    • eventueel op zaterdag 21 oktober
    • zaterdag 28 oktober 
    • zaterdag 18 november 

    Het nachtwerk zal voor de bewoners in de dichte omgeving van de brug enige geluidshinder met zich meebrengen. Wij zijn ons daarvan bewust, maar dit is helaas niet te vermijden. Wij danken hen alvast voor hun begrip.

    Verkeer over 1 rijstrook met verkeerslichten

    van maandag 9 oktober om 7 uur tot en met woensdag 11 oktober om 15.30 uur.

    Heb je vragen over deze werken?

    Infrabel helpt je graag verder:

    • telefonisch: 0800/55 000
    • via e-mail: info.projecten@infrabel.be
  • Update dossier aanleg 3de en 4de spoor

    vrijdag 22 september 2017
    Een overzicht van de volgende stappen in de aanleg van het 3de en 4de spoor en de herinrichting van de stationsomgeving.
    foto Update dossier aanleg 3de en 4de spoor

    De aanleg van een 3de en 4de spoor tussen Gent en Brugge is een groot en complex dossier. Daarom wordt het in verschillende fasen uitgevoerd. Voor de werken die Infrabel in de omgeving van het station in Oostkamp wil uitvoeren, zijn de ontwerpplannen nu definitief klaar en heeft Infrabel een bouwvergunning aangevraagd bij Ruimte Vlaanderen. Dit heeft als gevolg dat aan de Gemeenteraad moet gevraagd worden om het definitief ontwerp met het daarin vastgelegde wegentracé voor de aanleg van het 3de en 4de spoor en de herinrichting van de stationsomgeving goed te keuren.
    De Gemeenteraad heeft het dossier op 21 september goedgekeurd.

    Over welke werken gaat dit dossier?

    De plannen die aan de Gemeenteraad voorgelegd werden, omvatten volgende werken:

    • De Everaertstraat en Bareelstraat worden heringericht en waar nodig verlegd in functie van het 3de en 4de
    • Er worden beperkte aanpassingswerken uitgevoerd in delen van de Gevaartsestraat, Patersonstraat, Boomkwekerijstraat, Dolagestraat en Stuivenbergstraat.
    • Tegelijkertijd voert Aquafin riolerings- en collectorwerken uit in het projectgebied, zodat er na de herinrichting een gescheiden rioleringsstelsel zal liggen.
    • Er komen twee nieuwe onderdoorgangen, die de bestaande tunnels zullen vervangen. Een eerste onderdoorgang komt aan het station, en zal reizigers naar de nieuwe perrons leiden. De tweede onderdoorgang voor voetgangers en fietsers vervangt de bestaande tunnel ter hoogte van de Gevaartsestraat.
    • Het stationsgebouw wordt afgebroken en heropgebouwd aan de overzijde van het spoor (kant Moerbrugge). Vóór het heropgebouwde stationsgebouw komt een stationsplein met een ruime parkingzone en een fietsenstalling.

    Samenwerking

    Deze werken worden samengevoegd in één aanbestedingsdossier, waarbij Infrabel optreedt als opdrachtgevend bestuur. Om duidelijke afspraken vast te leggen rond de verdeling van kosten en verantwoordelijkheden wordt er een samenwerkingsovereenkomst afgesloten tussen alle betrokken partijen (Infrabel, NMBS, Aquafin en gemeente Oostkamp). Van zodra ze gefinaliseerd is, zal deze overeenkomst ter goedkeuring aan de Gemeenteraad voorgelegd worden.

    Wijzigingen in de plannen op basis van het advies van de gemeente

    Toen Infrabel de ontwerpplannen voor het 3de en 4de spoor en de herinrichting van de stationsomgeving indiende, werd een openbaar onderzoek (20 mei tot 20 juni 2017) en een infovergadering georganiseerd (23 mei 2017), waarop de inwoners toelichting kregen over de ontwerpplannen. Daarnaast heeft ook de gemeente de plannen bestudeerd. Hieruit volgde de vraag van de gemeente aan Infrabel om het ontwerpplan bij te sturen. Het gaat o.m. over volgende aanpassingen:

    • De rijweg in de Everaertstraat tussen de Stationsstraat en huisnummer 30 is verbreed van 4,5 meter naar 5,4 meter. De Everaertstraat ligt op een belangrijke route voor lokaal landbouwverkeer, dat geen alternatief heeft om vanuit Moerbrugge oostwaarts te rijden richting de Stuivenberg- en Erkegemstraat. Om vlot kruisend verkeer met landbouwvoertuigen mogelijk te maken, is het dus noodzakelijk dat de weginrichting hier rekening mee houdt.
    • Naast de nieuwe fietstunnel wordt een voetpad aangelegd dat loopt vanuit de Everaertstraat naar de Dolagestraat. Hierdoor zullen voetgangers toch een veilige verbinding hebben naar de Dolagestraat (en onrechtstreeks ook naar de Stuivenbergstraat).
    • In de Everaertstraat wordt de parkeerstrook naast de onderdoorgang aan het station een zestal meter opgeschoven richting de bestaande GSM-mast. Zo ontstaat een ruimere uitwijkzone, die kruisend verkeer met landbouwvoertuigen verder faciliteert.
    • In de groenzone langs de overgang tussen de Bareelstraat en de nieuwe parkeerzone moet een oprit worden aangelegd naar Bareelstraat 1 en naastliggende weide.

    Waarom moet de Gemeenteraad dit dossier van Infrabel goedkeuren?

    Omdat de heringerichte straten in de stationsomgeving na de voorlopige oplevering deel zullen uitmaken van het gemeentelijke wegennet. 

    Wat zijn de volgende stappen?

    Na goedkeuring door de Gemeenteraad en nadat Ruimte Vlaanderen een bouwvergunning heeft verleend aan Infrabel kan Infrabel het aanbestedingsdossier afwerken. Nadat de aannemer gekend is, komt meer duidelijkheid over de timing van de werken.

    Naast werken aan het spoor zijn ook rioleringswerken voorzien.

    • Rioleringswerken in combinatie met de werken aan het spoor
      De gemeente investeert mee in de aanleg van een nieuw, gescheiden rioleringsstelsel in de stationsomgeving. Deze werken maken onderdeel uit van een groter project, waarbij de afwatering van het volledige gebied tussen de Rivierbeek, het kanaal Gent-Brugge, de Bornebeek en de E40 gefaseerd onder handen genomen wordt. Vanuit het oogpunt van efficiëntie hebben we ervoor geopteerd om de rioleringswerken binnen het projectgebied van Infrabel te vervroegen, zodat ze samen met de spoorwerken uitgevoerd kunnen worden.
    • Rioleringswerken los van werken aan het spoor
      In een volgende fase zal de riolering aangepakt worden in de delen van de Gevaartsestraat, Everaertstraat, Dolagestraat en Patersonstraat die buiten het projectgebied van Infrabel vallen. Het finale ontwerpdossier voor deze fase wordt later nog aan de Gemeenteraad voorgelegd voordat de aanbestedingsprocedure van start gaat. Op dat moment zal er ook meer duidelijkheid zijn over de geplande timing voor de uitvoering van deze fase.

    Werken aan de spoorwegbrug van Moerbrugge

    Dit dossier is eerder al goedgekeurd en maakt geen onderdeel uit van deze beslissing. De bouw van een nieuwe spoorwegbrug is volop bezig. De voorziene einddatum is mei 2018.

    Waarom zijn extra sporen en bijgevolg een nieuwe spoorwegbrug nodig?

    De kustregio is een toeristische trekpleister en een belangrijke economische toegangspoort naar de havens van Zeebrugge en Oostende. Om zowel reizigers als goederen vlot naar hun bestemming te brengen, speelt de trein een cruciale rol. Daarom zijn extra spoorlijnen tussen Gent en Brugge nodig om de toename van het treinverkeer op dit traject op te vangen en vlotter te laten verlopen.

  • Werken aan spoorwegbrug Moerbrugge - wijziging planning

    donderdag 31 augustus 2017
    Bericht van Infrabel: in oktober zal er tijdens enkele nachten gewerkt worden (incl. afsluiten brug) & de 4 weken van volledige afsluiting van de brug wordt verplaatst naar volgend jaar.
    foto Werken aan spoorwegbrug Moerbrugge - wijziging planning

    Nachtwerk, incl. volledige afsluiting van de brug

    In oktober worden de montagetorens, brugliggers en boogvorm geplaatst. Voor die werken moet de brug volledig afgesloten worden voor doorgaand verkeer en is ook geen treinverkeer mogelijk. Daarom gebeurt dit werk ’s nachts en op volgende dagen:

    • maandag 9, dinsdag 10, en maandag 16 oktober van 21 uur tot 6 uur en
    • zaterdagen 14, 21 en 28 oktober van 21 uur tot 8 uur.
    • In de nacht van zaterdag 21 oktober wordt de boogvorm geplaatst. Geïnteresseerden kunnen dit indrukwekkend werk volgen in de Stationsstraat aan het station.

    Het nachtwerk zal voor de bewoners in de dichte omgeving van de brug enige geluidshinder met zich meebrengen. Wij zijn ons daarvan bewust, maar dit is helaas niet te vermijden. Wij danken hen alvast voor hun begrip.

    Afsluiting van de brug voor 4 weken

    De volledige afsluiting van de brug was voorzien voor november 2017. Om technische redenen is de planning aangepast. De afsluiting voor maximum 4 weken start in het weekend van 16 maart 2018. Twee van de vier weken vallen in de paasvakantie.

    Meer info volgt in 2018.

    Deze verschuiving heeft geen invloed op de voorziene einddatum. Die is nog steeds 11 mei 2018. 

    Heb je vragen over deze werken?

    Infrabel helpt je graag verder:

    • telefonisch: 0800/55 000
    • via e-mail: info.projecten@infrabel.be
  • Archeologische boringen in stationsomgeving starten begin september

    vrijdag 25 augustus 2017 foto Archeologische boringen in stationsomgeving starten begin september

     

    Voorafgaand aan de werken aan het spoorwegnet moeten archeologische onderzoeken gebeuren.

    Praktisch:

    • De archeologische boringen starten in de week van 4 september.
    • De boringen vinden plaats langs de sporen, de Bareelstraat en Everaertstraat op openbaar of onteigend terrein.
    • Er wordt gewerkt tussen ongeveer 8 en 16.30 uur. 
    • De boringen gebeuren manueel. Er zal dus geen machinelawaai zijn.
    • Er is geen hinder voor het verkeer.

    Heb je vragen over deze werken?

    Infrabel helpt je graag verder:

    • telefonisch: 0800/55 000
    • via e-mail: info.projecten@infrabel.be
  • Spoorwegbrug Moerbrugge: verkeerslichten van 16/8 tot 31/8 | oproep voor fietsers

    vrijdag 11 augustus 2017 foto Spoorwegbrug Moerbrugge: verkeerslichten van 16/8 tot 31/8 | oproep voor fietsers

     

    Op woensdag 16 augustus wordt gestart met het plaatsen van paalfunderingen. Hierdoor wordt het verkeer over 1 rijstrook geleid d.m.v. verkeerslichten. Deze regeling geldt 24/24u en 7/7. Vanaf vrijdag 1 september kan het verkeer terug over 2 versmalde rijstroken.

    Een dringende oproep aan de fietsers: jullie mogen onder geen beding over de brug rijden, ook niet in groep. Volg de omleiding, in eerste plaats voor jullie eigen veiligheid!

  • Verplaatsing stationsgebouw

    maandag 24 juli 2017
    De bescherming van het stationsgebouw als monument wordt tijdelijk opgeheven om het stationsgebouw integraal te kunnen verplaatsen.
    foto Verplaatsing stationsgebouw

    Voor de aanleg van het derde en vierde spoor tussen Brugge en Gent, staat het stationsgebouw in Oostkamp in de weg. Dit gebouw - een neoclassicistisch gebouw van architect Henri Fouquet uit 1865 - is geklasseerd als monument sinds januari 1997. Dit betekent dat het niet weg mag. De oplossing bestaat in het verplaatsen van het gebouw.

    Dat is dan ook wat er zal gebeuren: het stationsgebouw wordt afgebroken en identiek heropgebouwd aan de overkant van de sporen op het nieuwe stationsplein. Om dit mogelijk te maken moest de bescherming tijdelijk opgeheven worden.

    De berichtgeving rond het ministerieel besluit van de Vlaamse Regering van 13 juli 2017 voor deze tijdelijke opheffing kan voor verwarring zorgen. Langs deze weg wil de gemeente bevestigen dat het gebouw beschermd blijft na de heropbouw. Voor dit dossier liep een openbaar onderzoek van 20 mei tot 20 juni 2017.

  • Infomarkt aanleg bedding 3de en 4de spoor en herinrichting stationsomgeving

    dinsdag 23 mei 2017

     

    Infrabel en NMBS hebben een bouwaanvraag ingediend voor de aanleg van de bedding van het derde en vierde spoor en de herinrichting van de stationsomgeving van Oostkamp. Eind 2016 werden deze plannen reeds toegelicht samen met de werken aan de Moerbrugsestraat. In het kader van het opstarten van het openbaar onderzoek willen wij de bewoners graag nog de mogelijkheid geven om de plannen in te kijken en hun vragen te stellen. 

    Infrabel en NMBS organiseren daarom samen met de gemeente Oostkamp een infomarkt op dinsdag 23 mei. Deze is doorlopend tussen 17 en 20.30 uur en vindt plaats in de bovenzaal van De Valkaart. 

    De deskundigen van Infrabel, NMBS en de gemeente Oostkamp zullen hierop aanwezig zijn om de vragen te beantwoorden. Er is geen vastgelegd programma, dus men is vrij om de informatie te raadplegen die men interesseert. 

    Het gaat om twee openbare onderzoeken, die voorzien zijn om eind mei/begin juni tegelijk te starten: 

    • Het openbaar onderzoek voor de bouwaanvraag van deze werken voor bedding derde en vierde spoor en herinrichting stationsomgeving Oostkamp. 
    • Gelinkt aan deze bouwaanvraag zal er tegelijkertijd een tweede openbaar onderzoek starten vanuit Erfgoed Vlaanderen in verband met de bescherming van het stations- en dienstgebouw. 
  • Spoorwegbrug Moerbrugge: wisselend verkeer met verkeerslichten vanaf maandag 8 mei

    vrijdag 5 mei 2017
    Het verkeer op de spoorwegbrug in Moerbrugge verloopt vanaf maandag 8 mei voor een paar dagen over 1 rijstrook (wisselend verkeer met verkeerslichten).

    De aannemer laat weten dat in het weekend van 6 en 7 mei de signalisatie wordt geplaatst. 

    De max. toegelaten snelheid wordt verlaagd naar 30 km/u.

  • Wisselend verkeer met verkeerslichten

    woensdag 26 april 2017
    Het verkeer op de spoorwegbrug verloopt de komende 2 of eventueel 3 werkdagen over 1 rijstrook (verkeerslichten). Dit wil zeggen 1 rijstrook op donderdag 27 en vrijdag 28 april, eventueel ook op 2 mei.

    De aannemer doet er alles aan om de weg in het weekend open te stellen over 2 versmalde rijstroken, maar hij kan dit op dit moment niet garanderen. Het hangt af van de vooruitgang van de werken op 27 en 28 april.

    De max. toegelaten snelheid wordt verlaagd naar 30 km/u.

  • Di. 18 april en eventueel woe. 19 april wisselend verkeer met verkeerslichten

    vrijdag 14 april 2017
    Door de funderingswerken voor de nieuwe spoorwegbrug moet het verkeer op dinsdag 18 april en eventueel ook op woensdag 19 april over 1 rijstrook. Het verkeer wordt geregeld met verkeerslichten. Nadien verloopt het verkeer terug over twee versmalde rijstroken.
  • Dinsdag 4 april: wisselend verkeer met verkeerslichten

    maandag 3 april 2017
    Deze week starten de werken voor de funderingen voor de nieuwe brug over de spoorweg van start. Op dinsdag 4 april is er maar 1 rijstrook beschikbaar en wordt gewerkt met wisselend verkeer met verkeerslichten.
  • Werken aan spoorwegbrug Moerbrugge - start funderingswerken

    woensdag 29 maart 2017
    In de week van 3 april start Aannemingen Franki Construct met de funderingswerken. Het verkeer van en naar Moerbrugge gaat over versmalde rijstroken, op een aantal dagen na, waarop het verkeer wisselend gebeurt (met verkeerslichten).

    De exacte dagen van wisselend verkeer zijn nu nog niet gekend, want deze zijn afhankelijk van het weer en van het verloop van de werken. 

    We houden je op de hoogte.

    Heb je vragen over deze werken? Infrabel helpt je graag verder:

    • telefonisch: 0800/55 000
    • via e-mail: info.projecten@infrabel.be
  • Werken aan spoorwegbrug Moerbrugge - start met het rooien van de bomen

    vrijdag 10 februari 2017
    In de week van 13 februari wordt gestart met het rooien van de bomen die aan weerszijden van de spoorwegbrug staan. De aannemer werkt tussen 9 en 16 uur, dus na de ochtend- en voor de avondspits.

    Gevolgen voor het verkeer:

    • Voor fietsers en voetgangers:
      zij worden gedurende de hele periode van de werken (tot in 2018) omgeleid via de tunnel aan het station, dit om veiligheidsredenen.
    • Voor het gemotoriseerd verkeer:
      de aannemer werkt in zones van ong. 30 meter. Wegverkeer in beide richtingen blijft mogelijk, maar er zal wel hinder zijn door machines op de rijweg.

    Duur van deze rooiwerken: 2 weken.

    Heb je vragen over deze werken? Infrabel helpt je graag verder:

    • telefonisch: 0800/55 000
    • via e-mail: info.projecten@infrabel.be
  • Werken aan de spoorwegbrug starten midden februari 2017

    donderdag 15 december 2016
    Midden februari 2017 starten de werken aan de spoorwegbrug met het rooien van de bomen en hagen. De aannemer werkt tussen 9 en 16 uur, dus na de ochtend- en voor de avondspits. 
    foto Werken aan de spoorwegbrug starten midden februari 2017

    Beknopte timing en gevolgen tijdens de volledige werkperiode:

     

    • Voor de fietsers en voetgangers: vanaf het begin tot het einde van de werken worden zij omgeleid via de tunnel aan het station.
    • Voor het gemotoriseerd verkeer variëren de gevolgen naargelang de fase.
      Fase 0 - rooien bomen: wegverkeer aan 50 km/u mogelijk, er wordt in zones van 30 meter gewerkt, tijdelijke hinder door machines op de rijweg. Duur 2 weken.
      Fase 1 - werken aan de funderingen van de brug: wegverkeer over de versmalde rijstroken (3m05). Van tweede helft maart 2017 tot halfweg juni 2017.
      Fase 2 - verdere werken aan de funderingen brug (kant Brugge): wegverkeer over 1 rijstrook (3m50 - wisselend verkeer). Er komen verkeerslichten. Van halfweg juni 2017 tot half augustus 2017.
      Fase 3 - werken aan de draagstructuur van het fietspad: wegverkeer over de versmalde rijstroken (3m05). Van half augustus 2017 tot oktober 2017. 
      Fase 4 en 5 - wegnemen van de oude brug en plaatsen nieuwe brug - geen verkeer over de brug mogelijk. Er moet omleiding gevolgd worden via Steenbrugge. Duur: maximum vier weken.
    • Voor de treingebruiker: geen gevolgen, behalve tijdens het weekend van 11 en 12 november 2017: dan is geen treinverkeer mogelijk. NMBS legt een vervangende trein- en busdienst in voor de reizigers.

    Infrabel, TucRail en NMBS gaven uitgebreide toelichting over de werken in de stationsomgeving in Moerbrugge.

    Op de presentatie vind je uitleg over:

    • de timing en de gevolgen voor het verkeer tijdens de bouw van de nieuwe spoorwegbrug 
    • de bouwaanvraag die zal ingediend worden voor de aanleg van het 3de en 4de spoor.

    Heb je vragen over dit project?

    Neem gerust contact met de cel Info Buurtbewoners van Infrabel:

  • Nieuwe brug in Moerbrugsestraat voor aanleg 3de en 4de spoorlijn | infovergadering woensdag 14 december 2016

    maandag 21 november 2016
    De kustregio is een toeristische trekpleister en een belangrijke economische toegangspoort naar de havens van Zeebrugge en Oostende. Om zowel reizigers als goederen vlot naar hun bestemming te brengen, speelt de trein een cruciale rol.
    foto Nieuwe brug in Moerbrugsestraat voor aanleg 3de en 4de spoorlijn | infovergadering woensdag 14 december 2016

    Extra spoorlijnen tussen Gent en Brugge zijn nodig om de toename van het treinverkeer op dit traject op te vangen en vlotter te laten verlopen.

    Heraanleg spoorbrug

    • De aanleg van twee extra spoorlijnen is niet mogelijk zonder een nieuwe spoorbrug in de Moerbrugsestraat. Infrabel start in januari met de voorbereidende werken voor de bouw van deze brug. Het vernieuwen van de brug gebeurt in 4 grote fasen: de funderingswerken, de bouw van de draagstructuur van het fietspad, de bouw van de brug zelf en de afwerkingsfase. 
    • Daarnaast wordt er een bouwaanvraag ingediend voor de aanleg van de bedding van dit 3de en 4de spoor en voor de wegenwerken in de stationsomgeving.

    Infrabel organiseert een infovergadering op woensdag 14 december 2016 om 19.30 uur in De Valkaart. Iedereen is welkom.

    Meer info vind je hier.

    Tip: blijf op de hoogte via de nieuwsbrief van gemeente en Infrabel. Inschrijven kan via www.oostkamp.be/nieuwsbrief en www.infobuurtbewoners.be.

  • Archeologisch onderzoek

    vrijdag 3 juni 2016
    In het kader van de voorbereiding van de toekomstige uitbreiding van het 3de en 4de spoor moet Infrabel een archeologisch onderzoek laten doen in de werkstrook van de uitbreiding. Dit onderzoek moet lang op voorhand gebeuren en door een gespecialiseerde dienst.
    foto Archeologisch onderzoek

    Concreet zal de firma op een 10-15 tal plaatsen boringen doen. Dit gebeurt op donderdag 9 juni en eventueel nog op vrijdag 10 juni. De werken brengen geen hinder met zich mee.

  • Werken aan de spoorwegbrug Moerbrugge

    vrijdag 20 mei 2016
    Infrabel heeft een stedenbouwkundige aanvraag ingediend tot het vervangen van de spoorwegbrug in de Moerbrugsestraat. De Gemeenteraad heeft in dit kader het wegtracé van de spoorwegoverbrugging goedgekeurd. Daarnaast laat Infrabel weten dat het dossier vertraging oploopt.
    foto Werken aan de spoorwegbrug Moerbrugge

    Wegtracé
    De Gemeenteraad heeft op 19 mei 2016 het wegtracé goedgekeurd indien rekening gehouden wordt met volgende voorwaarden:

    • De aansluiting van de nieuwe fietspaden op de bestaande fietspaden moet op een vloeiende en geleidelijke manier verwezenlijkt worden. De bouwheer moet hierbij afzonderlijke detailplannen aan het gemeentebestuur ter goedkeuring voorleggen.
    • De fietsdoorsteek onder het station moet een maximale toegankelijkheid voor de fietsers waarborgen. Een afzonderlijke studie moet alle mogelijke scenario’s onderzoeken.
    • De afwateringnota, gevoegd bij de plannen, moet opnieuw opgemaakt worden rekening houdend met de plaatselijke omstandigheden zodat wateroverlast wordt vermeden en moet afzonderlijk door het College van Burgemeester en Schepenen goedgekeurd worden.

    Timing van de werken aan de spoorwegbrug
    Infrabel laat weten dat de werken niet tijdig kunnen starten gezien de huidige stand van zaken van de administratieve procedures.

    Tijdens de werken is steeds verkeer over de spoorwegbrug mogelijk, met uitzondering van drie weken waarin geen verkeer over de spoorwegbrug mogelijk is en gedurende twee weekends geen treinverkeer op de spoorlijn Gent-Brugge mogelijk is. Die periode was oorspronkelijk voorzien voor februari 2017. Door de vertraging in het dossier moet een nieuwe periode gezocht worden waarin het treinverkeer gedurende twee weekends kan omgeleid worden. Een treinonderbreking op de drukste spoorlijn van het land verschuift men evenwel niet zomaar. Infrabel is momenteel aan het onderzoeken wanneer die periode haalbaar is. Het ziet er naar uit dat dit november 2017 zal worden, maar dit is op dit moment nog niet zeker. 

    De bekommernissen van de bewoners en betrokkenen rond de hinder bij de wegenwerken, heeft de gemeente zeer duidelijk en meermaals bezorgd aan Infrabel. Ongeacht de timing van de werken, blijft de gemeente hier maximaal voor ijveren.

    De verschuiving heeft nog geen impact op de toekomstige werken aan de brug van Steenbrugge.

     

  • Openbaar onderzoek vervangen spoorwegbrug

    woensdag 20 januari 2016
    Van 29 januari 2016 tot 27 februari 2016 loopt het openbaar onderzoek voor het vervangen van de spoorwegoverbrugging in de Moerbrugsestraat.
    foto Openbaar onderzoek vervangen spoorwegbrug

    Achtergrondinformatie

    Op 18 december 2015 heeft spoorwegbeheerder Infrabel NV een aanvraag ingediend bij de gewestelijk stedenbouwkundig ambtenaar voor het vervangen van de spoorwegoverbrugging in de Moerbrugsestraat. Deze werd op 19 januari 2016 ontvankelijk en volledig bevonden. Volgens het Besluit van de Vlaamse Regering van 5 mei 2000 en latere wijzigingen moet de aanvraag aan een openbaar onderzoek worden onderworpen.

     

    Hoe het aanvraagdossier en de plannen bekijken?

    • download de documenten
    • of kom naar OostCampus, Siemenslaan 1, loket 4 Wonen&Omgeving waar het aanvraagdossier en de plannen ter inzage liggen.
      Rekening houdend met de openingsuren (maandag tot vrijdag van 8.30 tot 12.30 uur en op dinsdag ook van 13.30 tot 19 uur) kan je langskomen vanaf 29 januari tot en met vrijdagmiddag 26 februari.

    Bezwaren/opmerkingen stuur je aangetekend op naar gemeente Oostkamp, Siemenslaan 1, 8020 Oostkamp of geef je tegen ontvangstbewijs af in loket 4 in OostCampus (tijdens openingsuren) ten laatste op 28 februari 2016.

  • Infomoment nieuwe spoorwegbrug Moerbrugge, maandag 14 december 2015

    dinsdag 24 november 2015 foto Infomoment nieuwe spoorwegbrug Moerbrugge, maandag 14 december 2015

     

    Infrabel, de infrastructuurbeheerder van het Belgisch spoornet, is momenteel bezig met de afronding van het bouwaanvraagdossier voor het vernieuwen van de spoorbrug Moerbrugsestraat. Ter hoogte van de bestaande spoorbrug zal Infrabel een nieuwe brug bouwen, die de veiligheid en de mobiliteit ten goede zal komen.

    Naar aanleiding van het indienen van de bouwvergunning werd een infomoment voorzien voor alle geïnteresseerden en omwonenden. Dit infomoment vond plaats op maandag 14 december om 19.30 uur in De Valkaart.

  • Vernieuwing spoorwegbrug Moerbrugge n.a.v. aanleg derde en vierde spoor

    vrijdag 6 november 2015
    Persbericht van Infrabel.
    foto Vernieuwing spoorwegbrug Moerbrugge n.a.v. aanleg derde en vierde spoor

    Infrabel, de infrastructuurbeheerder van het Belgisch spoornet, is momenteel bezig met de afronding van het bouwaanvraagdossier voor het vernieuwen van de spoorbrug Moerbrugsestraat. Ter hoogte van de bestaande spoorbrug zal Infrabel een nieuwe brug bouwen, die de veiligheid en de mobiliteit ten goede zal komen.

    In samenspraak met de gemeente Oostkamp organiseert Infrabel twee rondetafelgesprekken met de belangrijke stakeholders om het project, de fasering en de hinder van de werken toe te lichten.

    Voor de start van het openbaar onderzoek volgt er een uitgebreidere communicatie over het project voor de omwonenden en de ruime bevolking. De exacte datum van dit infomoment zal twee weken vooraf worden meegedeeld door middel van een infobericht, in het infoblad van de gemeente en op de websites van de gemeente en Infrabel.

    Wie ondertussen al vragen zou hebben, kan steeds terecht bij de Cel Info Buurtbewoners van Infrabel op het groene nummer 0800/55 000 (dagelijks, van 7 tot 22 uur) of via e-mail (info.projecten@infrabel.be).

  • Infrabel werkt verder aan voorbereidingen vernieuwing spoorwegbrug Moerbrugge

    maandag 17 augustus 2015
    Infrabel, de beheerder van het Belgisch spoorwegnet, heeft aan het gemeentebestuur van Oostkamp laten weten dat zij de studies voor de vernieuwing van de spoorwegbrug in Moerbrugge opnieuw zullen opstarten. In functie van deze studie worden eind deze maand en in de loop van september metingen uitgev
    foto Infrabel werkt verder aan voorbereidingen vernieuwing spoorwegbrug Moerbrugge

     

    De studie voor de vernieuwing van de spoorwegbrug in Moerbrugge kadert in het project voor de aanleg van een derde en vierde spoor op de spoorweglijn Gent – Brugge. Infrabel heeft nu laten weten dat de studies verdergezet worden. 

    Een van de eerste zaken in het kader van het voorbereidend onderzoek, is het uitvoeren van metingen. Deze metingen omvatten een reeks diepsonderingen, infiltratieproeven en topografische opmetingen op verschillende plaatsen langs het spoor en langs de Moerbrugsestraat. De metingen in de Moerbrugsestraat worden uitgevoerd in de laatste week van augustus. Hiervoor wordt de Moerbrugsestraat gedeeltelijk afgesloten, telkens één rijvak. Verkeer in beide richtingen blijft mogelijk, en zal geregeld worden via verkeerslichten. 

    Infrabel wenst de komende maanden de studies en het concept verder af te ronden en de voorbereidingen te treffen voor de bouwaanvraag. Eens zover plant Infrabel, mede op vraag van het gemeentebestuur, dan een uitgebreidere communicatie over het project naar de omwonenden en de ruime bevolking. Op vraag van en in overleg met de gemeente zal Infrabel al het mogelijke doen om de hinder tijdens de uitvoering van de bouwwerken te beperken, zoals eerder reeds afgesproken.

    Wie vragen heeft, kan terecht bij de Cel Info Buurtbewoners van Infrabel op het groene nummer 0800/55 000 (dagelijks van 7 tot 22 uur) of via e-mail info.projecten@infrabel.be.

Foto's

  • P1010954
  • zicht op de spoorwegbrug
Terug naar overzicht

Status

Huidige projecten

Technische fiche

  • Bouwheer: Infrabel
  • Studiebureau: TUC RAIL
  • Veiligheidscoördinator: Freddy De Pauw (VEKMO) 0473 98 16 61
  • Aannemer: FRANKI CONSTRUCT
  • Startdatum: vrijdag 18 november 2016
  • Einddatum: vrijdag 11 mei 2018
  • Kostprijs: 4.939.684,44 euro

Deelgemeente

Oostkamp
LCP