Steenbrugge | De Stadsvaart | nieuwe brug over het kanaal

Het project De Stadsvaart is dé kans om een oud zeer voor Oostkamp aan te pakken.

Kan de scheepvaart rond Brugge samengaan met vlot wegverkeer, doordachte stedelijke ontwikkeling en respect voor landschap en waardevol erfgoed? Het project De Stadsvaart wil bewijzen van wel. Het is een overkoepelend project waarin de Steenbruggebrug, de Dampoortsluis én de Brugse doortocht vervat zitten. Zo wil De Vlaamse Waterweg alles goed op elkaar afstemmen.

Volg hieronder het verloop van het project. Je vindt alle info op de website van Seine Schelde: https://www.seineschelde.be/nieuws/steenbruggebrug-van-de-toekomst-vlot-op-het-water-en-de-weg 

Updates

  • Er komen twee nieuwe bruggen

    vrijdag 4 oktober 2019
    Tijdens een infomarkt op 3 oktober toonde De Vlaamse Waterweg nv het voorontwerp van de nieuwe Steenbruggebrug over het kanaal Gent-Oostende. Er komen 2 nieuwe bruggen: een hoge, vaste brug voor (vracht)wagens en een vlakke, beweegbare brug voor fietsers en voetgangers.
    foto Er komen twee nieuwe bruggen

    Een hoge, vaste brug voor de (vracht)wagens:

    • Komt op dezelfde locatie als de huidige.
    • Het wordt een eenvoudige, strakke brug uit staal van ongeveer 17 meter breed, 235 meter lang en 7 meter hoog.
    • De brug moet niet meer opgehaald worden. Schepen met drie lagen containers kunnen er onderdoor. Het verkeer tussen Oostkamp en Brugge zal dus vlotter verlopen.
    • Er komt een afzonderlijke busbaan.
    • Ook fietsers kunnen de brug over via een vrijliggend fietspad.
    • De aanloophellingen van de brug zijn open, wat voor een licht en ruimtelijk gevoel zorgt.
    • Het traject van de brug kent een eerder recht verloop.

    Niet alleen de brug ondergaat een metamorfose, ook de wegen ernaartoe worden aangepast.

    • Voor een vlottere doorstroming wordt de rotonde aan de Meulestee een kruispunt met lichten.
    • Het kruispunt aan de Sint-Michielsestraat blijft, maar wordt aangepast omdat de Vaartdijkstraat verlengd wordt en een nieuwe aansluiting op de brug krijgt.

    Een vlakke, beweegbare draaibrug voor fietsers en voetgangers:

    • De brug komt in de buurt van de nieuwe wegbrug.
    • Ze bestaat uit staal, is 6 meter breed en 42 meter lang.
    • Het wordt een autovrije oversteekplaats die aansluit op fietsroute De Groene Gordel.
    • Er komen digitale infoborden die aangeven wanneer een schip zal passeren. Als een schip passeert, kunnen fietsers en voetgangers wachten, of de hoge brug nemen. 

    Je vindt de 360°-views op de website van Seine Schelde onder 'beelden): https://www.seineschelde.be/aanpassing/brugge-en-oostkamp-vernieuwen-steenbruggebrug

    Rechttrekken bocht

    • De bocht in het kanaal wordt recht gemaakt. Het kanaal schuift op richting Baron Ruzettelaan.
    • Schippers moeten geen moeilijke manoeuvres meer uitvoeren.
    • Waar nu nog de bocht ligt, komt in de toekomst een groene zone.
    • Er komen opnieuw parkeerplaatsen tussen het kanaal en het kruispunt aan de Meulestee.

    Volgende stappen

    Nu worden de milieueffecten verder in kaart gebracht: de te verwachten gevolgen voor mens, natuur en landschap. Het definitief ontwerp zal klaar zijn in 2020. Daarna start de aanstellingsprocedure voor een aannemer en worden de vergunningen aangevraagd. De effectieve startdatum hangt af van hoe vlot deze procedures verlopen. De Vlaamse Waterweg verwacht dat de werken ten vroegste in 2022 zullen starten.

    Meer info 

    De Vlaamse Waterweg: tel 09 292 12 11, seineschelde@vlaamsewaterweg.be, www.seineschelde.be 

    Gemeente: tel 050 819 880, openbarewerken@oostkamp.be

    Copyright simulatiebeelden: De Vlaamse Waterweg

  • Steenbruggebrug: infomarkt op 3 oktober over voorontwerp 2 nieuwe bruggen

    vrijdag 20 september 2019
    De Vlaamse Waterweg heeft een voorontwerp klaar voor de 2 nieuwe bruggen over het kanaal Gent-Oostende: een vaste, hoge brug voor het (vracht)autoverkeer en een vlakke, beweegbare brug voor fietsers en voetgangers. Ook het voorontwerp voor het aanpassen van de S-bocht in het kanaal is af.
    foto Steenbruggebrug: infomarkt op 3 oktober over voorontwerp 2 nieuwe bruggen

    Infomarkt

    Deze voorontwerpen worden nu aan het publiek getoond op donderdag 3 oktober in het Parochiaal Centrum Steenbrugge, Baron Ruzettelaan 296, Assebroek. Men kan vrij in en uit tussen 16 en 21 uur. Om het uur geeft De Vlaamse Waterweg een korte toelichting, de eerste is om 16 uur en de laatste om 20 uur.

    Vooraf inschrijven is niet nodig. 

    Meer info

    Website De Vlaamse Waterweg: https://www.seineschelde.be/stadsvaart-stelt-voor-het-voorontwerp-van-de-steenbruggebrug

  • Brug Steenbrugge 3 avonden en nachten afgesloten voor herstellingswerken

    dinsdag 13 augustus 2019
    Bericht van de Vlaamse Waterweg: op maandag 19, dinsdag 20 en woensdag 21 augustus wordt gewerkt aan de brug van Steenbrugge van 20 uur tot 6.30 uur.
    foto Brug Steenbrugge 3 avonden en nachten afgesloten voor herstellingswerken

    Praktische info:

    • Werken starten maandag 19 augustus om 20 uur en duren 3 avonden en nachten, telkens van 20 uur tot 6.30 uur.
    • Het wegverkeer overdag kan steeds passeren.
    • Fietsers en voetgangers kunnen steeds door, ook tijdens de werkzaamheden.
    • De geluidshinder voor de omwonenden blijft beperkt. 
    • Alleen op plaatsen waar er schade is, wordt er wegdek verwijderd. Nadien krijgt de baan een nieuwe slijtlaag in kunsthars. 
    • Omleiding: via Brugge of Moerbrugge.
    • Tijdens de werken voorziet De Lijn vervanghaltes. Raadpleeg www.delijn.be/omleidingen  om te zien wat er tijdelijk zal veranderen.

    Contactgegevens De Vlaamse Waterweg:

    • tel.  011 29 84 00
    • info@vlaamsewaterweg.be
  • Bericht van De Vlaamse Waterweg: drie Brugse bruggen krijgen nieuw wegdek

    woensdag 31 juli 2019
    Vanaf 6 augustus vernieuwt De Vlaamse Waterweg nv de wegdekken van de Katelijnepoortbrug, de Steenbruggebrug en de Warandebrug. De werken aan Steenbruggebrug starten maandag 19 augustus en zullen drie dagen duren.
    foto Bericht van De Vlaamse Waterweg: drie Brugse bruggen krijgen nieuw wegdek

    Fietsers en voetgangers zullen steeds over de brug kunnen, voor gemotoriseerd verkeer voorziet De Vlaamse Waterweg samen met de gemeente Oostkamp en de stad Brugge alternatieve oversteekroutes. De werken zijn sterk weersafhankelijk. Als alles vlot verloopt, kunnen de drie bruggen eind augustus weer open voor het wegverkeer.     

    Katelijnepoortbrug

    De Katelijnepoortburg in Brugge bijt de spits af. Eerst nemen ze het oude wegdek volledig weg. Dat  karwei brengt enige geluidshinder met zich mee, om die reden zullen deze werken tijdens de kantooruren plaatsvinden. Ook aan de onderkant van de brug wordt gewerkt. Dit brengt slechts beperkte geluidshinder met zich mee en zal ’s nachts gebeuren tussen 22 uur en 6 uur voor de vooruitgang van de werken. Het aanbrengen van het nieuwe wegdek verloopt stiller.

    • Start werken: dinsdag 6 augustus
    • Einde voorzien: woensdag 14 augustus
    • Omleiding: je kan het kanaal oversteken via de Bargeweg en de R30.

    Warandebrug

    • Ook de Warandebrug in Brugge krijgt een nieuwe laag over het oude wegdek. Deze klus zal slechts één dag duren.
    • Start en einde werken: woensdag 14 augustus
    • Omleiding: je kan het kanaal oversteken op twee manieren. Ofwel langs de Krakelebrug (neem de IJzerstraat en dan de R30), ofwel langs de Dampoortbrug II (via het Sasplein en de Komvest).

    Steenbruggebrug

    Tot slot volgt de Steenbruggebrug op de grens van Oostkamp en Brugge. Alleen op de plaatsen waar er schade is, wordt er wegdek verwijderd. Nadien krijgt de baan een nieuwe slijtlaag in kunsthars. De geluidshinder blijft beperkt. De werken worden ’s nachts uitgevoerd tussen 20 uur en 6.30 uur zodat het wegverkeer overdag steeds kan passeren.

    • Start werken: maandag 19 augustus
    • Voorzien einde: woensdag 21 augustus
    • Omleiding: je kan het kanaal oversteken langs de Moerbruggebrug. Neem daarvoor achtereenvolgens de Meulestee, de Legeweg en de Sint-Godelievestraat.

    Tijdens de werken voorziet De Lijn vervanghaltes. Raadpleeg de website van De Lijn om te zien wat er tijdelijk zal veranderen.

  • Brug Steenbrugge tijdelijk afgesloten voor herstellingswerken

    dinsdag 12 maart 2019
    Van maandag 25 tot en met woensdag 27 maart voert De Vlaamse Waterweg nv herstellingswerken uit aan de brug van Steenbrugge. De brug is die 3 dagen afgesloten voor het verkeer van 8.30 tot 16.30 uur, buiten die uren is brug wel toegankelijk.
    foto Brug Steenbrugge tijdelijk afgesloten voor herstellingswerken

    Brug afgesloten tussen ochtend- en avondspits

    Tijdens de werken van maandag 25 tot en met woensdag 27 maart wordt de brug van 8.30 tot 16.30 uur afgesloten voor het verkeer, daarbuiten is ze wel toegankelijk.  

    Omleidingen tijdens de werken

    • Fietsers en voetgangers kunnen rond via de fietsbrug aan de Lappersfortstraat. Vanuit Oostkamp is de fietsbrug te bereiken via de Vaartdijkstraat, vanuit Brugge via de Tragelweg of de Baron Ruzettelaan.
    • Voor het autoverkeer zijn er verschillende omleidingen om de druk op de lokale wegen te beperken.
      Het verkeer richting Oostkamp kan omrijden via de Brugse buitenring (R30), de Boeveriepoort en de Expresweg (N31) of via Meulestee, de Legeweg en de Sint-Godelievestraat.
      Het verkeer richting Sint-Michiels kan via de Brugse buitenring (R30) en de Boeveriepoort.
      Het verkeer richting Brugge-Centrum kan via de Expresweg (N31) of Sint-Michiels (via de Rijselstraat of de Spoorwegstraat). 
    • De Lijn
      Tijdens de werken worden een aantal haltes van De Lijn niet bediend en zijn er vervanghaltes voorzien. Meer info vind je via www.delijn.be/omleidingen.

    Aard van de werken

    Een aantal langsliggers, die het wegdek dragen en enkele stabiliteitsverbanden worden vervangen. 

    Nieuwe brug

    In de toekomst wordt de Steenbruggebrug vervangen door een hoge, vaste brug voor een vlottere mobiliteit op en over het kanaal Gent-Oostende in de zuidelijke rand van Brugge. Ernaast komt er een vlakke, beweegbare brug voor fietsers en voetgangers. De nieuwe bruggen maken deel uit van het binnenvaartproject Seine Schelde Vlaanderen. 

    Momenteel werkt De Vlaamse Waterweg nv verder aan het voorontwerp dat dit jaar klaar zal zijn. Het is een belangrijke volgende stap in dit project waarover de waterwegbeheerder nog zal communiceren naar bewoners en het ruimere publiek. 

    Meer informatie
    bij De Vlaamse Waterweg nv
    Tel 09 292 12 11
    communicatiebovenschelde@vlaamsewaterweg.be
    www.vlaamsewaterweg.be 

  • Bericht van De Vlaamse Waterweg: Startnota nieuwe bruggen en bocht Steenbrugge goedgekeurd

    maandag 18 februari 2019
    Met het binnenvaartproject Seine Schelde Vlaanderen wil De Vlaamse Waterweg nv investeren in de Vlaamse waterwegen en zo grotere schepen een vlotte en veilige doorgang bieden.

    Een onderdeel hiervan is het project Stadsvaart, waarmee in Brugge en Oostkamp gewerkt wordt aan een vlottere doorstroming van de scheepvaart en het wegverkeer. Een eerste stap hierin is de bouw van een nieuwe weg- en fietsersbrug en de aanpassing van de bocht aan Steenbrugge.

    Momenteel loopt het onderzoek en gaat De Vlaamse Waterweg samen met de projectpartners en andere stakeholders, richting een voorontwerp. Een belangrijke stap in dit traject is de startnota: een verkennend document over de mogelijkheden, kansen en gevolgen van een bepaald alternatief. Het voorontwerp wordt later dit jaar verwacht.

    Startnota

    Op maandag 11 februari 2019 werd de startnota van de nieuwe bruggen goedgekeurd door De Vlaamse Waterweg nv en de verschillende partners in het project (stad Brugge, gemeente Oostkamp, De Lijn en AWV). Hierin worden de concrete locatie van de bruggen en de bochtaanpassing van het kanaal vastgelegd:

    • ­ De hoge, vaste brug voor het wegverkeer komt op ongeveer dezelfde locatie als de bestaande brug;
    • ­ De vlakke, beweegbare brug voor fietsers en voetgangers komt ter hoogte van de bestaande rotonde aan de Baron Ruzettelaan en Meulestee. De rotonde wordt vervangen door een kruispunt met verkeerslichten;
    • ­ De bocht in het kanaal wordt aangepast en schuift op in de richting van de Baron Ruzettelaan.

    Richting Voorontwerp

    Op basis van deze startnota wordt gewerkt aan een voorontwerp. Tijdens en na de opmaak van het voorontwerp wordt nog gecommuniceerd naar de bewoners en het ruimere publiek. 

    Volgende stappen

    Wanneer het voorontwerp en het definitieve ontwerp klaar zijn, start de procedure op om een aannemer te vinden en worden de nodige vergunningen aangevraagd. De werken starten ten vroegste in 2021 en zullen ongeveer drie jaar duren.

  • Benieuwd naar de nieuwe bruggen in Steenbrugge? Kom dan zeker naar de infomarkt.

    dinsdag 17 april 2018
    Maandag 7 mei tussen 16 en 21 uur in Parochiaal Centrum Steenbrugge (Baron Ruzettelaan).
    foto Benieuwd naar de nieuwe bruggen in Steenbrugge? Kom dan zeker naar de infomarkt.

    Op maandag 7 mei 2018 houdt De Vlaamse Waterweg nv, samen met de stad Brugge en de gemeente Oostkamp, een infomarkt over de nieuwe bruggen en de bochtaanpassing aan Steenbrugge. Tussen 16 en 21 uur ben je welkom om vragen te stellen, infomateriaal in te kijken en mee na te denken over de verschillende onderzoeksvragen waar we momenteel een antwoord op zoeken. De infomarkt vindt plaats in het Parochiaal Centrum Steenbrugge.

    De Vlaamse Regering bekrachtigde eind vorig jaar de keuze voor een vaste, hoge brug voor al het wegverkeer en een beweegbare, vlakke brug voor fietsers en voetgangers aan Steenbrugge. Momenteel wordt dit voorkeursalternatief concreet uitgewerkt.

    Doel van de infomarkt

    Maken we de hoge brug vlot toegankelijk voor fietsers en voetgangers? Hoe voeren we de aanloophellingen uit? Hoe kunnen we het scheepvaart- en wegverkeer elkaar best laten kruisen? Voorzien we een aparte busbaan of niet? Het is een greep uit de vragen waar het onderzoeksteam momenteel een antwoord op zoekt. Ook jouw mening is belangrijk. Op de infomarkt op 7 mei kan je hier samen met ons over nadenken.

    Volgende stappen

    Verder houden we rekening met noodzakelijke randvoorwaarden. Het resultaat van het volledige onderzoek wordt in verschillende voorontwerpen gegoten, die een voorstel doen voor de locatie en het type van de brug. Vervolgens onderzoeken we de milieueffecten van deze voorontwerpen. Daarna kan er een voorkeursbesluit genomen worden. Het definitief ontwerp zal ten vroegste in 2019 klaar zijn.

    Meer info

    Indien je nog vragen hebt over de herinrichting van Steenbrugge, kan je contact opnemen met De Vlaamse Waterweg nv via:

    1. 09 292 12 11
    2. seineschelde@vlaamsewaterweg.be
    3. www.stadsvaart.be
  • Heet van de naald - beslissing over nieuwe brug Steenbrugge

    vrijdag 17 november 2017
    De Vlaamse Regering heeft vandaag een beslissing genomen: de verouderde Steenbruggebrug wordt vervangen door 2 bruggen: een vaste, hoge brug voor het wegverkeer en een beweegbare, vlakke brug voor fietsers en voetgangers.
    foto Heet van de naald - beslissing over nieuwe brug Steenbrugge

     

    Persbericht van Vlaams minister van Mobiliteit:

    "We investeren in een win-win: auto’s én schepen zullen veel vlotter kunnen doorstromen. We gaan 10,5 miljoen euro investeren in een structurele oplossing voor de huidige problemen.

    De sterk verouderde Steenbruggebrug is een van de grootste knelpunten voor de mobiliteit tussen Brugge en Oostkamp. De beperkte doorvaarbreedte en het feit dat de brug gelegen is vlakbij een moeilijke bocht maken dat de Steenbruggebrug een flessenhals is voor de scheepvaart op het kanaal Gent-Oostende. De ophaalbrug ligt bovendien pal op de belangrijke verbindingsweg tussen Brugge en Oostkamp: het wegverkeer moet bij elke doorvaart lam gelegd worden. De kruispunten met aansluitende wegen zijn ook nog eens complex en onveilig.

    Er wordt nu gekozen voor een oplossing die de doorstroming fors verbetert voor het verkeer op de weg én het verkeer op de waterweg. De bestaande Steenbruggebrug met gemengd verkeer zal plaats maken voor 2 nieuwe bruggen. In de zone vanaf de huidige brug tot 200 meter ten noorden komt een vaste, hoge brug voor het autoverkeer. Het autoverkeer zal dus niet meer moeten stoppen voor het scheepvaartverkeer. In de zone vanaf 200 meter ten noorden tot 200 meter ten zuiden van de bestaande brug komt een vlakke, beweegbare fiets- en voetgangersbrug. De keuze voor dit scenario komt er na een grondige multicriteria-analyse, waarin alle mogelijke aspecten van de verschillende pistes zorgvuldig afgewogen werden.

    En nu?

    • De waterwegbeheerder zal het voorkeursalternatief nu verder uitwerken. Er wordt ook een milieueffectenrapport opgemaakt en alle technische informatie wordt in kaart gebracht. Het definitieve ontwerp is medio 2019 klaar. Daarna worden de vergunningen aangevraagd en wordt een aannemer aangesteld. De Vlaamse Overheid zal de kosten – die geraamd worden 10,5 miljoen euro – zelf financieren.
    • De Bruggelingen (*) worden verder betrokken bij de uitwerking. Er komt een informatiemarkt om het voorkeursalternatief uitgebreid voor te stellen. Geïnteresseerden zullen de kans krijgen om mee na te denken over het ontwerp van de nieuwe bruggen.

    De simulatie toont hoe de combinatie van een hoge brug voor het autoverkeer en een beweegbare brug voor fietsers en wandelaars er in de praktijk kan uitzien." 

    (*) de burgemeester heeft contact genomen met minister Weyts. Het is uiteraard de bedoeling dat ook de Oostkampenaren verder betrokken worden, zoals in de vorige stappen van dit dossier.

  • Stand van zaken project Stadsvaart

    donderdag 26 mei 2016
    Momenteel werkt een team van deskundigen aan de definitieve milieueffectenrapporten. Daarin worden de effecten op het milieu van de alternatieven voor de nieuwe Steenbruggebrug in kaart gebracht. In het voorjaar van 2017 wordt daarover een beslissing van de Vlaamse regering verwacht.
    foto Stand van zaken project Stadsvaart

    Het project Stadsvaart zoekt uit hoe de scheepvaart rond Brugge en Oostkamp beter kan samengaan met vlot wegverkeer, doordachte stadsontwikkeling en respect voor landschap en waardevol erfgoed. Waterwegbeheerder Waterwegen en Zeekanaal startte eind 2014 met een uitgebreide studie. Tijdens de informatiesessies en workshops in juni 2015 maakten honderden bewoners en geïnteresseerden uitgebreid kennis met het project. De puzzelmaquettes lokten ongezouten meningen, constructieve suggesties en gewaagde ideeën uit. Alle input werd genoteerd en het studiebureau gebruikte de gegevens voor de uitwerking van de nota’s voor de milieueffectenrapporten van de Steenbruggebrug en de Dampoortsluis.

    Beslissing van de Vlaamse regering over voorkeursalternatief
    Intussen heeft de dienst MER van de Vlaamse overheid richtlijnen opgesteld die gevolgd moeten worden bij de verdere uitwerking van de milieueffectenrapporten. Deze richtlijnen duiden op vaak terugkerende vragen of opmerkingen van betrokken partijen of burgers. Na de goedkeuring van de milieueffectenrapporten wordt er een voorkeursalternatief gekozen. Deze keuze wordt, wellicht in het voorjaar van 2017, gemaakt door de Vlaamse regering.

    Verbeteringen op korte termijn
    Vooraleer de eerste schop in de grond gaat, moeten er nog heel wat fases doorlopen worden. Ondertussen werkt Stadsvaart ook aan kleine verbeteringen die de doortocht voor de scheepvaart en de doorstroming van het wegverkeer vergemakkelijken. Sommige ingrepen vinden plaats op korte termijn, oplossingen voor andere knelpunten volgen na grondig onderzoek. Veel ideeën voor deze aanpassingen komen van de inwoners zelf. Soms kunnen kleine ingrepen veel doen op vlak van comfort en veiligheid voor weg- én waterweggebruikers.

    De lijst van verbeteringen is lang. Zo komt er onder andere een grondige evaluatie van de dynamische verkeersinformatieborden die meer informatie geven over geopende bruggen. De verouderde borden worden vervangen door nieuwe. Ook de verkeersveiligheid aan de beweegbare bruggen wordt onder de loep genomen. Zo worden een aantal slagbomen verlengd om het slalommen tegen te gaan en aan alle fietsoversteken worden duidelijke stopstrepen aangebracht. En dan zijn er nog specifieke maatregelen per brug: meer en duidelijkere signalisatie voor fietsers aan de Steenbruggebrug, meer wachtruimte voor voetgangers en fietssuggestiestroken op de Krakelebrug, … De meeste maatregelen worden nog in de loop van 2016 uitgevoerd.

    Wil je het project Stadsvaart op de voet blijven volgen? Dat kan op www.stadsvaart.be. Schrijf je in op de nieuwsbrief.

  • Infomarkt maandag 28 september 2015 over project Stadsvaart

    vrijdag 18 september 2015
    Infomarkt op maandag 28 september, tussen 16 en 20.30 uur, Parochiaal Centrum Steenbrugge
    foto Infomarkt maandag 28 september 2015 over project Stadsvaart

    Eind vorig jaar startte waterwegbeheerder Waterwegen en Zeekanaal een studie voor de vernieuwing van de Dampoortsluis in Brugge en de Steenbruggebrug. Doel is de verbinding tussen de zeehavens en het binnenland te verbeteren. Tegelijk willen ze een aantal knelpunten op de weg aanpakken.

    De volgende stap is de opmaak van een milieu-effecten-rapport (MER). Daarin worden alle positieve en negatieve effecten beschreven die een project kan hebben op de omgeving (woonkwaliteit, verkeer, recreatie,  water, fauna en flora, landschap, …).

    Stap 1 is een kennisgevingsnota die aangeeft hoe het onderzoek voor de milieu-effecten georganiseerd wordt. Er zijn twee nota’s:

    • één voor de vernieuwing van Steenbruggebrug en het rechttrekken van de bocht ten noorden van de brug
    • één voor de overige aanpassingen aan de doortocht en de vernieuwing van de Dampoortsluis

    Deze nota’s liggen tot en met 20 oktober ter inzage in OostCampus. In die periode kan iedereen formeel suggesties en opmerkingen formuleren. Er wordt ook een infomarkt georganiseerd waarop u meer toelichting krijgt. 

    Ter inzagelegging tot en met 20 oktober:

    OostCampus, Siemenslaan 1 | Loket wonen & omgeving (loket 4) | maandag tot vrijdag: 8.30  tot 12.30 uur, op dinsdag ook van 13.30 tot 19 uur.

    Infomarkt:

    maandag 28 september 2015 | tussen 16 en 20.30 uur | Parochiaal Centrum Steenbrugge

    Meer info: www.stadsvaart.be

  • Stadsvaart: blijf op de hoogte

    maandag 24 augustus 2015

     

    Eind vorig jaar startte waterwegbeheerder Waterwegen en Zeekanaal een studie voor de vernieuwing van de Dampoortsluis in Brugge in de Steenbruggebrug. Doel is de verbinding tussen de zeehavens en het binnenland te verbeteren. Tegelijk willen ze een aantal knelpunten op de weg aanpakken.

    In juni vonden meerdere infosessies en workshops plaats. Honderden bewoners konden bij de puzzelmaquettes meedenken over oplossingen. Er zijn heel wat interessante zaken naar boven gekomen, die ook verder in het dossier meegenomen worden. Geïnteresseerd hoe het eraan toeging? Foto’s en een filmpje van de workshops vindt u op www.stadsvaart.be.

    Het dossier ligt binnenkort bij de dienst MER (mileu-effecten-rapport). Eens zij het volledig verklaren, wordt het dossier een maand lang ter inzage gelegd. Tijdens die maand kan iedereen formeel suggesties en opmerkingen formuleren. Er vindt in die periode ook een infomarkt plaats, waar nog eens toelichting gegeven wordt bij het project en bij de procedure om opmerkingen te formuleren. Data kunnen pas vastgelegd worden nadat de dienst MER het rapport volledig verklaart. Vermoedelijk is dit al in de loop van september. 

    OPROEP

    Schrijf u in op de nieuwsbrieven van De Stadsvaart (www.stadsvaart.be) of van de gemeente. Langs deze kanalen houden we u op de hoogte van de precieze data van de terinzagelegging en de infomarkt.

  • De Stadsvaart

    dinsdag 19 mei 2015
    Project De Stadsvaart: dé kans om een oud zeer voor Oostkamp aan te pakken: een betere verkeersdoorstroming tussen Oostkamp en de brug van Steenbrugge/Baron Ruzettelaan.
    foto De Stadsvaart

    De brug van Steenbrugge is een flessenhals voor het dagelijkse drukke verkeer op de belangrijke as Brugge-Oostkamp. Vlot verkeer heen en terug, een veilig traject voor fietsers en minder hinder voor de directe omwonenden zijn voor onze gemeente prioritair in dit project.  

    Waarover gaat het project Stadsvaart?

    Eind vorig jaar startte waterwegbeheerder Waterwegen en Zeekanaal NV met een uitgebreide studie voor de vernieuwing van de Dampoortsluis in Brugge en de Steenbruggebrug in Oostkamp. Dit om de binnenvaartverbinding tussen de zeehavens en het binnenland en de mobiliteit te verbeteren. Parallel met het prioritair wegwerken van deze knelpunten, worden nog andere aanpassingen langs het traject bestudeerd. Met plaatselijke verbredingen van de vaarweg of aanpassingen aan de oevers en de bruggen bijvoorbeeld, krijgen grotere binnenschepen een vlotte doortocht. En dat is meteen ook goed nieuws voor het wegverkeer. 

    Blijf op de hoogte

    Open en eerlijke communicatie staat voorop. Die verloopt in de eerste plaats via de website www.stadsvaart.be. U vindt er steeds de meest concrete en up-to-date informatie over de verschillende deelprojecten. Tip: Schrijf u in op de nieuwsbrief van de Stadsvaart of kom langs op een van de infosessies.

    Denkt u ook mee?

    In deze voorbereidende fase wordt bepaald welke alternatieven verder meegenomen worden in het onderzoek. Ook de criteria die meespelen in de afweging van de alternatieven moeten vastgelegd worden. En daarbij is ook uw hulp nodig. Stadsvaart wil immers ook werken van onderuit, en iedereen de kans geven om mee te denken.

    Er vinden dit voorjaar een aantal workshops plaats, waar u kan meedenken over het project aan de hand van puzzelmaquettes.

    Elke sessie begint met een algemene toelichting over het project. Wie wenst, sluit daarna aan voor de workshop. Op elke workshop komen de belangrijkste punten op het traject aan bod (o.m. Dampoortbrug, maar ook dus Steenbruggebrug). Er is een ook nog een extra infosessie in De Valkaart (zonder workshops).

    • maandag 1 juni om 19 uur in het Gemeenschapshuis Sint-Kruis, Moerkerkse Steenweg 190
    • maandag 8 juni om 19 uur in het Parochiaal Centrum Steenbrugge, Baron Ruzettelaan 296 (volzet)
    • dinsdag 9 juni om 19 uur in zaal Daverlo, Assebroek, Dries 2
    • donderdag 11 juni om 19 uur in De Valkaart, Oostkamp, A. Rodenbachstraat 42. Let wel, op die avond is er enkel een infosessie, geen workshop.

    Schrijf u snel in, de plaatsen voor de infosessies en de workshops zijn beperkt. Inschrijven kan via www.stadsvaart.be of telefonisch via 09 292 12 11.

Terug naar overzicht

Status

Huidige projecten

Technische fiche

  • Bouwheer: De Vlaamse Waterweg nv

Deelgemeente

Oostkamp
LCP