Op deze pagina
Op zondag 13 oktober 2024 worden lokale en provinciale verkiezingen gehouden. Die dag kun je je stem uitbrengen voor de gemeenteraad en de provincieraad. In 2021 heeft de Vlaamse Regering een aantal zaken gewijzigd om de lokale democratie te versterken en te moderniseren. Wat betekent dit voor de verkiezingen van 2024?
De belangrijkste veranderingen:
1. Stemrecht vervangt opkomstplicht
- De opkomstplicht (ook wel stemplicht genoemd) is afgeschaft voor de lokale en provinciale verkiezingen.
- Alle kiezers genieten voor de lokale en provinciale verkiezingen vanaf nu stemrecht. Dit houdt in dat kiezers niet meer verplicht zijn om te gaan stemmen.
Laat je stem horen
Bij lokale verkiezingen beslis je mee over zaken die direct invloed hebben op je dagelijkse leven. Denk aan de inrichting van het publieke domein (wegen, pleinen, gebouwen), ondersteuning van het verenigingsleven, organisatie van evenementen, sociale dienstverlening ... Door te stemmen, laat je weten wie jouw gemeente mag besturen.
2. De persoon met de meeste stemmen binnen de grootste partij wordt burgemeester
- De stemmenkampioen van de grootste partij krijgt twee weken de tijd om een coalitie te vormen (dit is het initiatiefrecht). Lukt dit niet, dan krijgt de stemmenkampioen van de op een na grootste partij de kans en zo verder.
- Eens de coalitie gevormd is, wordt de burgemeester aangewezen. De verkozene met de meeste voorkeurstemmen van de grootste partij van de coalitie wordt automatisch burgemeester.
3. Geen herverdeling van lijststemmen meer
- De lijststem blijft bestaan, maar deze stem telt alleen nog als een stem voor de partij, niet voor de volgorde van de kandidaten.
- Alleen voorkeurstemmen tellen om een zitje in de gemeenteraad te verkrijgen.
4. Installatie nieuwe gemeenteraad begin december 2024
- De nieuwe gemeenteraad wordt begin december 2024 geïnstalleerd, in plaats van begin januari 2025. Vroeger vond de installatie van de nieuwe gemeenteraad plaats begin januari.
Wist je dat
- dit maal voor het eerst ook gestemd kan worden in de woonzorgcentra? Dit is mede op vraag van de WZC's zelf, de seniorenraad en ouderenverenigingen. Dit heeft als gevolg dat de stemlocatie voor een aantal Oostkampse kiezers gewijzigd kan zijn. Kijk goed op je uitnodigingsbrief waar je moet zijn!
Het initiatiefrecht
De stemmenkampioen van de grootste lijst krijgt na de lokale verkiezingen het initiatiefrecht om een meerderheid te vormen. Deze verkozene krijgt 14 dagen de tijd om een meerderheid te vormen.
- Deze periode van 14 dagen start de dag ná ondertekening van het proces-verbaal van de verkiezingen.
- Het initiatiefrecht eindigt:
- als de houder van het initiatiefrecht een meerderheid heeft gevormd door de indiening van een gezamenlijke akte van voordracht voor de schepenen
- of als elke houder van het initiatiefrecht geen akte heeft ingediend binnen deze periode van 14 dagen.
In dat laatste geval krijgt de stemmenkampioen van de volgende lijst de dag erna het initiatiefrecht en start de volgende periode van 14 dagen. Enzoverder.
Verloop initiatiefrecht
De volgorde waarin de verschillende lijsten in Oostkamp het initiatiefrecht krijgen, wordt vastgelegd in een bijlage bij het proces verbaal dat onderaan deze pagina bij de downloads is gepubliceerd.
In onderstaande tabel zal je het verloop van het initiatiefrecht kunnen volgen.
Periode | Start initiatiefrecht | Initiatiefhouder | Einde of overgang |
1 | 14 oktober 2024 | Lijst cd&v team 80twintig, stemmenkampioen Jan de Keyser | Einde initiatiefrecht op 25 oktober 2024 door indiening gezamenlijke akte van voordracht voor de schepenen |
Meer info: Initiatiefrecht | Vlaanderen.be en Initiatiefrecht en aanwijzing burgemeester | Vlaanderen.be
Installatie nieuw bestuur | donderdag 5 december
- Donderdag 5 december | 19.30 uur
- Raadzaal | OostCampus
Op de installatievergadering worden alle verkozen en voorgedragen kandidaten geïnstalleerd. Dit betekent dat zij hun eed afleggen en vanaf dan hun mandaat uitoefenen. Deze vergadering is publiek toegankelijk.
Op de installatievergadering worden volgende mandaten officieel vastgelegd:
- De 27 gemeenteraadsleden. Zij zijn ook OCMW-raadslid.
- De voorzitter van de gemeenteraad. Hij/zij is ook de voorzitter van de OCMW-raad.
- De burgemeester en de 5 schepenen. Zij vormen meteen ook het vast bureau van het OCMW.
- De voorzitter en de leden van het bijzonder comité voor de sociale dienst (BCSD). Als de voorzitter van het BCSD geen schepen is, dan wordt deze toegevoegd aan het college van burgemeester en schepenen en vast bureau.