Gepubliceerd op donderdag 26 sep 2024 om 14:55 uur
De politie, ook in Oostkamp, krijgt steeds meer meldingen van mensen die telefoon krijgen van een zogezegde medewerker van de fraudedienst van een bank of medewerker van Cardstop. Ze overtuigen het slachtoffer dat er fraude werd vastgesteld op zijn/haar rekening. Ze stellen voor om bij het slachtoffer thuis langs te gaan om de situatie zogezegd op te lossen.
Werkwijze
- Je krijgt een telefoontje van een zogezegde medewerker van de fraudedienst van een bank. De oplichter meldt dat er fraude werd vastgesteld je rekening, probeert je vertrouwen te winnen en stelt voor om bij jou thuis langs te komen.
- Kort daarna of zelfs al tijdens het telefoongesprek staat de oplichter aan de voordeur, zo krijgt je weinig tijd om na te denken over het telefoontje.
- Om je zogezegd te beschermen tegen verdere fraude, neemt de oplichter niet alleen de bank- en/of kredietkaarten met pincode mee, maar ook juwelen, cash, computers enz. mee om die, naar eigen zeggen, veilig te stellen.
De criminelen zijn goed voorbereid en georganiseerd. Ze winnen het vertrouwen van het slachtoffer door over persoonlijke informatie te beschikken, zoals de naam, het telefoonnummer of de geboortedatum van slachtoffer. Wanneer ze telefonisch contact opnemen, bootsen ze een echt oproepnummer van de bank na of gebruiken ze de naam van een persoon die daadwerkelijk bij de bank werkt.
Wat moet je doen?
- Wanneer een zogezegde bankmedewerker je opbelt en zegt dat hij/zij zal langskomen om je spullen te beschermen tegen fraude, besef dan dit een oplichter is. Ga hier nooit in mee.
- Verbreek meteen het contact.
- Informeer jouw bank en lokale politie via de officiële telefoonnummers.