Officiële opening vernieuwde Schooldreef

Gepubliceerd op maandag 5 aug 2024 om 09:09 uur

Een toekomstbestendige straat met ruimte voor groen, water, ontmoeting en gezelligheid.

De herinrichting van de Schooldreef is zo goed als klaar. Met deze grondige vernieuwing zet de gemeente Oostkamp een toekomstbestendige centrumstraat op de kaart. Er is aandacht voor groen, water, ontmoeting en gezelligheid. De hele straat kreeg ook nieuwe riolering met scheiding van regen- en afvalwater. De afwezigheid van drempels zorgt voor een goeie toegankelijkheid. Dit alles gebeurde in combinatie met een blijvende bereikbaarheid van het (handels)centrum, door de gratis publieke ondergrondse parking in samenwerking met het private bouwproject op de hoek Schooldreef / Kortrijksestraat. Zo is het een (be)leefstraat geworden, waar ook kunst een plaats kreeg. De opening werd gecombineerd met kermis Oostkamp, zodat een ruim publiek kon meegenieten van het openingsfeest. De laatste afwerkingen, inclusief de rustplek met water en groen, gebeuren na het bouwverlof.

Achtergrond bij het tot stand komen van het ontwerp

Ambitie versus uitdagingen

Het is goed wonen, leven, werken en ondernemen in Oostkamp. Het is de ambitie van het gemeentebestuur om dit ook zo te houden en zelfs te versterken. Oostkamp wil ook haar aantrekkelijke  handelskern alle kansen geven om zich verder te blijven ontwikkelen. Maar het zal anders moeten dan in het verleden. Er zijn grote maatschappelijke veranderingen waar we niet rond kunnen: klimaatverandering, bevolkingsgroei en vergrijzing, mobiliteitswijzigingen, behoefte aan duurzamere oplossingen … Om een toekomst te kunnen garanderen waar het even goed wonen, leven, werken en ondernemen blijft, moeten antwoorden komen op deze uitdagingen.

Van masterplan tot ‘t Centrumplan

Hoewel iedereen op zijn manier aan elk van deze uitdagingen zelf een steentje kan bijdragen, wordt vaak naar de overheid gekeken om gedurfde toekomstbestendige beslissingen te nemen. En terecht. Alleen als beide – overheid & bevolking – de kaart van de toekomst trekken, kunnen we een verschil maken. En als we het over toekomst hebben, dan hebben we het niet zozeer over morgen, maar over lang daarna. In het masterplan centrum Oostkamp dat in 2021 afgewerkt werd, werden de krachtlijnen uitgetekend waarmee de gemeente Oostkamp de komende jaren én decennia concreet aan de slag kan om een antwoord te bieden op de uitdagingen van de toekomst. De operationele vertaling van de principes van het masterplan naar concrete projecten, kreeg de naam ’t Centrumplan. De herinrichting van de Schooldreef was het eerste project in uitvoering hiervan.

Vertaling van de visie naar het project Schooldreef

Om de aantrekkelijkheid van het kernhandelsgebied sterker te maken én meer ruimte te geven voor rust, vergroening, verblauwing (water), ontmoeting, beleving en veiligheid (vooral voor de trage weggebruikers) wil de gemeente minder stilstaande auto’s in de straten. Ook in de Schooldreef. Maar eerst moest een oplossing gevonden worden voor de parkeerplaatsen in de Schooldreef. Want de troef van een bereikbaar centrum wil de gemeente absoluut behouden. De samenwerking met de private bouwontwikkeling op hoek Schooldreef / Kortrijksestraat om een gezamenlijke ondergrondse parking in te richten, ook voor publiek gebruik, was een unieke kans. Zo kon de Schooldreef autoluw ingericht worden en is er ruimte voor groen en water en voor rust en ontmoeting.

Ontwerp en aanleg van de straat

Opbouw van de straat

De Schooldreef werd omgevormd tot een echte (be)leefstraat.

Ze bestaat uit 2 delen:

  • autovrij pleingedeelte (kant Kortrijksestraat)
    • gezellig autovrij plein met een horecaterras
    • ruimte voor ontmoeting, winkelen en kuieren
    • ruimte voor evenementen
    • voetgangers hebben voorrang, fietsen mag, net als laden & lossen
    • met de wagen van de Kortrijksestraat naar de Schooldreef kan niet
    • er is publieke wifi voorzien op het plein 

  • straatgedeelte dat ingericht werd als een woonerf met parkgevoel
    • gericht op wonen en verblijven, met een comfortabele inrichting voor voetgangers (geen drempels)
    • uitnodigend voor sociale contacten
    • voertuigen passen zich aan aan de woonfunctie; de maximumsnelheid is 20 km/uur
    • parkeren is niet toegelaten, maar kort stilstaan voor laden en lossen of om iemand op te halen of af te zetten kan wel, mits andere weggebruikers niet worden gehinderd


Duurzaamheid

Het groen dat zorgt voor extra zuurstof en afkoeling en de ruimte voor waterinsijpeling zijn een antwoord op de klimaatverandering en bieden tegelijk een kwalitatieve ruimte voor bewoners en bezoekers. Er werd maar liefst 1.600 m² onthard. Er werd gekozen voor boom- en plantensoorten die vrij goed om kunnen met langere natte of droge perioden. Een aantal plaatsen is ook dieper ingericht om water tijdelijk te kunnen bufferen, zoals een wadi.

Een andere belangrijke actie in kader van duurzaamheid bij deze herinrichting is de scheiding van afvalwater en regenwater met de aanleg van nieuwe riolering.

De keuze voor de betonnen rijloper en de betonnen tegels is eveneens een belangrijk duurzaam aspect. Niet alleen gaat beton langer mee, het weerkaatst ook beter de warmte dan asfalt en gaat zo de opwarming van de straat tegen. De kostprijs van beton ligt ook veel lager dan bijvoorbeeld natuursteen, die vaak gebruikt wordt in centra.

Verloop van de werken

De werken zelf zijn op tijd afgewerkt, op een paar afwerkingen na (onder meer aan de rustplek met water en groen). Met de langere natte perioden, onverwachte omstandigheden waardoor de aanpak moest wijzigen en de technische uitdagingen in combinatie met het private bouwproject op de hoek, was dit zeker niet evident. Het is dankzij een goede samenwerking en flexibiliteit met Aannemer Wegenbouw Ivan Vuylsteke bvba en Bouwonderneming Christiaens NV dat dit gelukt is.

Voor de inwoners was het – ondanks de grote klantgerichtheid van de aannemer – een moeilijke periode die eindelijk afgerond is. Er werd regelmatig vinger aan de pols gehouden en op informele ontmoetingen teruggekoppeld naar de bewoners.

Ook met de handelaren in het centrum was er tijdens de werken een nauw contact. Twee ambassadeurs vanuit Shopping waren regelmatig aanwezig op de werfvergaderingen en zo werden ook de bekommernissen van de handelaren zoveel mogelijk meegenomen. De gemeente voorzag ook een aantal acties om het lokaal shoppen te bevorderen, want het was voor de lokale handelaren geen makkelijke periode. 

De gemeente dankt de bewoners, gebruikers en zeker ook de handelaren in de straat en in het ruimere centrum voor hun geduld en hoopt dat iedereen kan genieten van de nieuwe inrichting.

Gratis ondergrondse parking: een belangrijke troef voor het centrum

De twee bovenste verdiepingen van de ondergrondse parking die hoort bij de nieuwbouw op de hoek met de Kortrijksestraat worden publiek beschikbaar gesteld. De gemeente heeft deze aangekocht.

Net als in de rest van het centrum is parkeren in deze publieke ondergrondse parking gratis en wordt de parkeerduur beperkt door blauwe zone. Voor de ondergrondse parking ligt de maximale parkeertijd op 4 uur. Mensen moeten dus wel hun blauwe parkeerschijf leggen.

Een belangrijke prioriteit voor de gemeente lag op een goeie toegankelijkheid door een comfortabel brede toegang die niet te steil is en vrij hoge plafonds.

De afwerking van de ondergrondse parking is voorzien voor eind deze zomer.

“Zoals afgesproken” | kunstwerk van Henk Visch

"Zoals afgesproken" is een geheel van 6 beelden doorheen de hele dreef, van de Kortrijksestraat tot de Kapellestraat. De kunstwandeling nodigt uit om van het ene naar het andere te lopen, onderweg even stil te staan en je te laten verrassen door wat je ziet. Elke passant, elke wandelaar of fietser, elke scholier of bezoeker aan de Schooldreef zal zich op de één of andere manier verhouden tot deze sculpturen. De titel “Zoals afgesproken” verwijst naar de mogelijkheid, de openheid, een gesprek, een ontmoeting, een belofte …

Meer informatie, achtergrond en filmpjes over het kunstwerk, de kunstenaar en de plaatsing zijn te vinden op www.oostkamp.be/zoalsafgesproken.

Kostprijs en subsidies

De kostprijs van de heraanleg van de Schooldreef, inclusief rioleringswerken en kunstwerk komt neer op: 3.100.000 euro.

Voor het project Schooldreef kon de gemeente op diverse subsidies rekenen:

  • De gemeente tekende in op de subsidieoproep ‘Duurzame bereikbaarheid van de kernen’ en kon hiermee rekenen op 500.000 euro van het Vlaams Agentschap Innoveren en Ondernemen.
  • Er werd ingetekend op de oproep van de Vlaams Minister van Cultuur voor Kunst in de Publieke Ruimte, waar de gemeente uiteindelijk kon rekenen op 100.000 euro subsidie voor het kunstwerk.
    Beide Vlaamse subsidies vloeien nog voort uit het relanceplan Vlaamse Veerkracht na corona.
  • 60.000 euro van de Provincie West-Vlaanderen voor de groenaanleg, in kader van het project 'Groen in de stad'.