Week van de valpreventie: beweeg je mee?

Dit nieuwsbericht is niet actueel.

Bewegen (grote weergave)
De beste remedie om valincidenten te voorkomen, is aan lichaamsbeweging doen. Doe daarom mee aan het beweegmoment georganiseerd met Saartje Vandendriessche, op maandag 19 april om 14 uur.

Vallen is een veelvoorkomend probleem bij ouderen. Een op drie 65-plussers komt minstens één keer per jaar ten val. Van de thuiswonende ouderen valt 33% jaarlijks en bij de ouderen in een woonzorgcentrum komt jaarlijks meer dan 50% minstens één keer ten val. Zo’n val kan ernstige gevolgen hebben. Hoewel vaak gedacht wordt dat vallen bij het ouder worden hoort, kunnen veel vallen voorkomen worden als de onderliggende risicofactoren worden aangepakt.

Enkele van deze risicofactoren zijn:

  • verminderd evenwicht, spierkracht en mobiliteit
  • ongezonde voeding
  • onveilige omgeving
  • onaangepaste schoenen en pantoffels

Wat kun je doen om te voorkomen dat ouderen gaan vallen in de thuisomgeving?

Soms helpen kleine praktische veranderingen al door bijv. losse matten weg te nemen of door voor anti-slip matten te kiezen. Ook voldoende blijven bewegen in het dagelijks leven is belangrijk. Er zijn oefeningen die je zittend kunt doen als wandelen niet meer lukt.  Draag goede en stevige schoenen zodat je goede ondersteuning voelt.

Doe mee met Saartje Vandendriessche op 19/4

Neem deel aan het sportieve startmoment van week van de valpreventie op maandag 19 april om 14 uur. Registreer je voor vrijdag 16 april via deze website, ontvang een link naar het instructiefilmpje en beweeg gedurende een half uurtje samen met Saartje Vandendriessche. Zij demonstreert en legt verschillende oefeningen uit rond spierkracht en evenwicht waarmee zowel fitte ouderen als minder mobiele deelnemers (al zittend) kunnen bewegen.

op 02 april 2021
Nieuwsoverzicht
LCP