Richtlijnen uitbaters niet-essentiële winkels

noun_Information_2447145 (2) (grote weergave)

Gisteren heeft het federaal Overlegcomité opnieuw samen gezeten rond de coronamaatregelen.

Daar werd beslist dat de winkels vanaf dinsdag 1 december opnieuw de deuren mogen openen. Goed nieuws dus voor de uitbaters van niet-essentiële winkels en hun klanten.

Het winkelen zal wel enkel onder strenge voorwaarden kunnen én als lokale overheid krijgen we de belangrijke rol in het toezicht. 

Wettelijk verplichte maatregelen

Als jouw zaak open mag, dan moet je volgende maatregelen naleven:  

  • Winkelen moet alleen (tenzij de klant hulp nodig hebt). Het gezelschap van kinderen tot en met 18 jaar wordt zoveel mogelijk beperkt.
    Winkelen gebeurt maximaal een halfuur, behalve als op afspraak gewerkt wordt. 
  • Je laat maximum 1 klant per 10 vierkante meter toe. 
    Uitzondering: als de voor de klant toegankelijke vloeroppervlakte kleiner is dan 20 vierkante meter, is meer dan één klant toegelaten, zolang een afstand van 1,5 meter tussen klanten gewaarborgd kan worden, met een maximum van 2 klanten.
  • Winkels met een verkoopoppervlakte van meer dan 400m² moeten verplicht een toegangscontrole voorzien. 
  • Verkoopacties op straat en uitstallingen, vlaggen of andere attributen buiten de handelszaken zijn verboden.
  • Winkels zijn verantwoordelijk voor het beheer van de wachtrijen buiten de winkel. Je moet er voor zorgen dat de wachtende klanten anderhalve meter afstand bewaren. De organisatie buiten de winkel gebeurt volgens de richtlijnen van de lokale overheden. 
  • Voor je personeel, baseer je je op de Generieke Gids van de Groep van 10, eventueel aangevuld met richtlijnen op sectoraal of ondernemingsniveau. Je kan ook andere gepaste maatregelen nemen, als die minstens een gelijkwaardig niveau van bescherming bieden. Stel deze maatregelen op in overleg met jouw personeel en dienst voor bescherming en preventie op het werk.
  • Je bent verplicht om middelen voor de noodzakelijke handhygiëne ter beschikking te stellen voor het personeel. 
  • De veiligheidsmaatregelen die in jouw onderneming gelden, moeten zichtbaar aangekondigd zijn voor alle bezoekers, inclusief personeelsleden en leveranciers.
  • Aan de ingang moet ontsmettende handgel ter beschikking zijn; iedereen die de winkel betreedt moet zijn/haar handen ontsmetten
  • Het dragen van een mondmasker is verplicht voor jezelf, voor je personeel en voor je klanten. 
  • De toegang tot de commerciële centra, winkelstraten en parkings zijn georganiseerd op basis van instructies van de gemeentelijke overheid. Op vandaag zijn nog geen extra instructies bepaald door de gemeente. Indien die er komen, zullen we u uiteraard ook inlichten.
  • Je moet de nodige maatregelen nemen om het anderhalvemeteren te respecteren. Is dat niet mogelijk, dan moet je passende preventiemaatregelen nemen.
  • Neem ook de nodige maatregelen voor de parking, een pasruimte, een ontvangstruimte, ... .
  • Zorg voor een goede verluchting.

Andere aanbevelingen

Naast deze wettelijk verplichte maatregelen, kan je ook nadenken over de volgende maatregelen:

  • Duid buiten de vestiging het maximum aantal klanten aan dat tegelijkertijd binnen mag zijn. (Voorzie eventueel een maximaal aantal winkelkarren of winkelmandjes.)
  • Werk waar mogelijk met vloermarkering (pijlen/stickers/…) en richtlijnen voor je klanten (affiches).
  • Reorganiseer indien nodig de inrichting van de kassazone zodat de afstand van 1,5 meter met het personeel kan worden gevrijwaard of voorzie andere veiligheidsmaatregelen.
  • Stimuleer zoveel mogelijk het betalen met bankkaart of contactloos om cash te vermijden
  • Werk voor het afhalen van bestellingen met afhaaluren. 
  • Voor e-commerce gelden volgende specifieke aanbevelingen:
    • Lever bestellingen waar mogelijk aan de voordeur.
      Uitzondering: goederen/installaties die professionele installatiehulp vergen mogen binnen worden gemonteerd indien een afstand van 1,5 meter met de bewoners kan worden gerespecteerd.
    • Voorzie in of buiten de vestiging indien mogelijk een plaats waar bestellingen contactloos kunnen worden afgehaald en waar retours contactloos kunnen worden teruggebracht.
  • Je klantencontacten buiten de vestiging:
    • Maak duidelijke afspraken voor aanvang van de werkzaamheden/prestaties/bezoek. Vraag tijdig informatie op over de maatregelen die gelden op de plaats waar zal worden gewerkt.
    • Wie onderhoud, herstellingen, reiniging, … gaat doen bij particulieren of in bedrijven: wanneer de aanwezigheid van de bewoner of werknemer niet nodig is, begeeft de bewoner of werknemer zich bij voorkeur naar een andere ruimte; bij werken bij particulieren kan vooraf gevraagd worden om aan te geven of er zieke personen aanwezig zijn tenzij de werken zeer dringend zijn; voor zorg aan personen (bv. thuiszorg) gelden specifieke regels.
    • Gebruik indien mogelijk eigen arbeidsmiddelen en indien nodig eigen beschermingsmiddelen.
  • Werk zoveel als mogelijk mee aan de spreiding van bezoek.
    Roep je klanten op om door de week en eerder hun inkopen voor de feestdagen te komen doen: deel de boodschap op je social media kanalen, breng het onder de aandacht in je winkel of in je etalage.

               Maak gebruik van de koopzondagen.

Pas eventueel uw openingsuren aan binnen de wettelijke sluitingsuren. De meeste winkels (die gewoon overdag open zijn) moeten volgende sluitingsuren respecteren:

  • voor 5 uur en na 20 uur;
  • voor 5 uur en na 21 uur op vrijdag en de werkdagen die aan een wettelijke feestdag voorafgaan. Als de wettelijke feestdag een maandag is, dan mag de winkel de zaterdag daarvoor tot 21 uur openblijven.

Als handelaar bent u verantwoordelijk om de bezoekersstromen zelf te organiseren. Om u hierbij te helpen stelt de gemeente dranghekkens ter beschikking.

Stuur uw aanvraag door naar economie@oostkamp.be. Vermeld hierbij het aantal lopende meters die u nodig hebt en het adres waar de dranghekkens kunnen geleverd worden.

OPROEP: ALLEMAAL SAMEN VOOR EEN EXTRA WARME KERST!

Gemeente Oostkamp roept iedereen op om samen de gemeente van een hartverwarmende kerstsfeer te voorzien deze winter.

Als handelaars, kan u voor extra sfeer en gezelligheid zorgen door kerstversiering en/of -verlichting te voorzien in etalages, aan vensterramen, in voortuinen, aan voorgevels, … Noem maar op!

Het draagt bij tot een warm 8020 en wordt door de gemeente en uw klanten heel sterk gewaardeerd!

Hebt u bijkomende vragen, aarzel niet om contact met ons op te nemen: economie@oostkamp.be

Jan de Keyser, burgemeester: “Ik ben erg opgelucht over de heropening van winkels maar blijf bezorgd over het uitblijven van perspectief voor andere sectoren (horeca, evenementen, contactberoepen…). Vanuit het lokale niveau roepen we alvast op om het integrale steunpakket voor de sectoren die stil liggen ook volgend jaar te laten doorlopen. Ondertussen hebben we binnen onze gemeente de actie Shop&Geniet verlengd naar een eindejaarsactie én promoten we te volle het ‘lokaal shoppen’. Oostkamp = ondernemen, en vanuit ons model van ‘samenwerken’ ben ik ervan overtuigd dat we hier samen door geraken. 8020 tous ensemble!

op 28 november 2020
Nieuwsoverzicht
LCP