E-loket burgerzaken is vernieuwd

Een volgende stap in de online dienstverlening is gezet: het digitaal loket van de dienst burgerzaken is vernieuwd. Heel wat van die digitale producten kunnen nu volledig digitaal worden afgehandeld.

Op de website van gemeente Oostkamp zijn de afgelopen jaren de formulieren van het e-loket, het loket voor de digitale dienstverlening, regelmatig uitgebreid. De gemeente heeft intussen een mooie waaier aan digitale producten in haar aanbod. Heel wat van die digitale producten zijn gelinkt aan de dienst burgerzaken. Deze kunnen nu volledig digitaal worden afgehandeld.

7 voordelen van het vernieuwde e-loket burgerzaken

  1. 24 uur op 24, 7 dagen op 7 beschikbaar.
  2. Enkele minuten na aanvraag vind je het document automatisch in je mailbox*.
  3. Je hoeft niet meer naar het loket te komen of te wachten op de post.
  4. Raadpleeg het e-loket zowel op je pc, laptop, tablet als smartphone.
  5. Verstuur je aanvraag vanop elke locatie met internetverbinding.
  6. Voor jezelf maar ook voor anderen waarvoor je gemachtigd bent (een ouder voor een minderjarig kind, een advocaat voor een cliënt …).
  7. Het digitaal document is ook afgedrukt rechtsgeldig, dankzij de verificatiecode onderaan de pagina.

* Bij bepaalde documenten is nog een manuele controle nodig door de dienst burgerzaken, bijvoorbeeld omdat de gemeente wacht op informatie van een politieonderzoek, een akte bij een andere gemeente moet opvragen … Het document zit dan korte tijd later in de mailbox.

De documenten die digitaal aangevraagd kunnen worden variëren van attest voor gezinssamenstelling, van wettelijke samenwoning, van geboorte en huwelijk tot aanvraag voor orgaandonatie en uittreksels uit het strafregister. Wat er mogelijk is bij welk type document, staat uitgelegd  in de tabel die je terugvindt bij downloads op deze pagina.

Willen inwoners het vernieuwde e-loket gebruiken, dan moeten ze zich online kunnen identificeren. Dit kunnen ze op verschillende manieren doen: via een eID kaartlezer, een account op itsme of een beveilingscode (token op papier of via een mobiele app). Doen ze dit niet, dan kunnen ze het document nog altijd aanvragen, maar dan moeten ze eerst een online formulier invullen met hun gegevens, zodat hun identiteit kan gecheckt worden. Hierdoor zullen ze het document niet meteen en vaak ook niet digitaal ontvangen. Jezelf online identificeren wordt dus aangeraden om optimaal gebruik te kunnen maken van het vernieuwde e-loket.

Naar het e-loket

op 15 mei 2020
Nieuwsoverzicht
LCP