Doortocht Loppem onderbroken voor alle verkeer (ook voor fietsers) van 6 t.e.m. 10 februari tussen 8 en 17 uur

Gepubliceerd op woensdag 1 feb 2023 om 07 uur

Veilig fietsen van en naar Loppem. Een volgende stap in dit project.

Van maandag 6 februari tot en met vrijdag 10 februari is tijdens de werkuren (8 - 17 uur) de doortocht naar Loppem onderbroken voor alle verkeer, ook voor fietsers. Er moeten bomen gerooid worden. Bij hevige wind kan het rooien niet doorgaan en is vertraging mogelijk. 

Omleiding:

  • Autoverkeer via Brugsestraat en Sint-Michielsestraat
  • Fietsers via Boudewijnlaan. De Wilgenbroekstraat is voorbehouden voor plaatselijk verkeer. Doorgaand autoverkeer is daar NIET toegelaten. In het belang van de fietsveiligheid zal de politie er controle uitvoeren. 

Welke bomen moeten gerooid worden?

  1. In bebouwde deel: de bomen aan de kant van de dreef, de bomen in de verkeersgeleider ter hoogte van het kruispunt Fabiolalaan/Boudewijnlaan en de twee bomen ter hoogte van de wegversmalling (richting Oostkamp). Aan de kant van de woningen blijven de bomen staan. 
    Het rooien van deze bomen duurt enkele uren. Dit gebeurt in de loop van de week van 6 februari. Er is een parkeerverbod in de werkzone. Het autoverkeer kan blijven passeren. Fietsers worden naar de dreef geleid.
  2. In landelijke deel tussen kruispunt Fabiolalaan/Boudewijnlaan en Loppem: hier moeten alle bomen gerooid worden.
    Het is niet veilig om verkeer te laten passeren tijdens de werken. De doortocht naar Loppem wordt daarom afgesloten voor alle verkeer, ook voor fietsers, van maandag 6 februari tot vrijdag 10 februari van 8 tot 17 uur. 

Het uitfrezen van de boomwortels gebeurt tijdens de aanleg van het nieuwe fietspad, de wegversmalling of de middengeleider.

Waarom is rooien nodig?

Om de nieuwe fietspaden toekomstgericht aan te leggen, moeten we herbeginnen. Om het fietsen langs deze rechte weg veiliger te maken, is er gekozen voor een brede veiligheidsstrook. Hierdoor komen de nieuwe fietspaden op de plaats waar nu de bomen staan. De plaats en de plantwijze van de huidige bomen zorgen er ook voor dat de wortels het fietspad opsteken. De wortels beschadigen ook de bekabeling, zowel boven- als ondergronds. Een aantal is ook ziek.

Er komen nieuwe grote, hoofdzakelijk streekeigen bomen met meer toekomstkansen

Over de hele rij komen er grote, toekomstgerichte bomen met veel wortelruimte en voldoende groeikansen. De plantvakken waarin de nieuwe bomen komen zijn veel groter dan die van de bomen die verdwijnen. Tussen de nieuwe plantvakken en de nieuwe fietspaden komt wortelwering. Dit zorgt ervoor dat er geen wortels onder het fietspad zullen groeien. Dit voorkomt schade aan de nieuwe fietspaden en bestaande weg.

Zo zal de Loppemsestraat er in het landelijke deel uitzien:

Zo zal de Loppemsestraat er in de toekomst uitzien

  • Afgescheiden, brede en veilige fietspaden
  • Brede veiligheidsstrook tussen weg en fietspad
  • Nieuwe bomenrij die voor dreefeffect zorgt en zo snelheidsremmend werkt
  • Nieuwe grachten met zachte helling voor betere waterinsijpeling

Start van de werken aan het fietspad zelf

De start van de werken is voorzien later dit voorjaar. De provincie West-Vlaanderen, de trekker van het project, is momenteel bezig met de aanbestedingsprocedure voor het aanstellen van een aannemer. 

Wil je op de hoogte blijven van dit project?

Klik door naar het werk en abonneer je op de updates.