Hoe je flexvervoer boekt bij De Lijn verandert

Gepubliceerd op maandag 30 jun 2025 om 11:23 uur

De manier waarop je flexritten kan boeken en informatie inwint, is veranderd. Dat doe je voortaan bij De Lijn zelf, in plaats van bij Hoppin (initiatief van de Vlaamse overheid).

De boekingswijze verandert om alles efficiënter en duidelijker te maken. En geen zorgen, zo blijf je op flexvervoer rekenen voor ritten die je niet of slechts gedeeltelijk met het vast openbaar vervoer (bus of trein) kan afleggen.

Vanaf 1 juli voert De Lijn ook nog een aantal andere aanpassingen door. Zo worden ze bijvoorbeeld strenger voor reizigers die niet komen opdagen voor hun flexrit.

Zo reserveer je nu

De Lijn Flex-app

Die vervangt de Hoppin-app. De update gebeurt in principe automatisch. Zie je toch nog steeds de oude Hoppin-app? Installeer de nieuwe De Lijn Flex-app dan via de App Store (iOS) of Play Store (Android). Je gegevens en eventuele aankopen blijven behouden.
Download in de App Store
Google Play Store
Tip: haal De Lijn Flex-app en de algemene app van De Lijn niet door elkaar. In de algemene app kan je geen flexvervoer boeken, maar wel vervoerbewijzen kopen, je traject met de vaste lijnen uitstippelen en info over omleidingen raadplegen. Je hebt ook twee verschillende accounts voor beide apps.

Website De Lijn

  • Surf naar de website van De Lijn en reserveer met de De Lijn Flex-planner je rit in slechts enkele klikken.
  • Telefonisch via De Lijn Flex-centrale
    Vind je moeilijk je weg via de digitale kanalen? Dan kan je ook terecht bij de De Lijn Flex-centrale op het nieuwe nummer 015 40 88 88. Dat vervangt het huidige 0800-nummer. Pas het dus meteen aan in je contactenlijst. De openingsuren blijven dezelfde.
    Openingsuren:
    Maandag - Vrijdag : 6 uur - 19 uur
    Zat-, zon- en feestdagen: 7.30 - 17 uur
    Wat met al gemaakte reserveringen of lopende aanvragen?  
    Geen zorgen! Als je via de bestaande tool al reservaties maakte of aanvragen indiende, zullen die hier geen last van hebben.

Waarom deze veranderingen?

Hoppin is een initiatief van de Vlaamse overheid en wil het voor jou gemakkelijker maken om te kiezen voor duurzame mobiliteitsvormen zoals stappen, fietsen, openbaar vervoer, deelsystemen of een combinatie daarvan.

Als vraaggestuurde vervoersdienst die landelijke gebieden verbindt met het reguliere openbaar vervoer, speelt de Flexbus van De Lijn een belangrijke rol in dit initiatief.

Om de efficiëntie, zichtbaarheid en complementariteit van de Flexbus van De Lijn met het reguliere net te versterken, zal De Lijn Flex geïntegreerd worden in de communicatiekanalen van De Lijn.

Wat als je niet komt opdagen voor je rit?

De meeste reizigers staan altijd zoals afgesproken aan de halte. Maar soms gebeurt het dat klanten herhaaldelijk niet komen opdagen voor een gereserveerde rit. Dat gaan we vanaf 1 juli strikter opvolgen.

Hoe werkt het?

De eerste keer niet opdagen: je krijgt een waarschuwing via sms. 

Bezwaar indienen?

Je hebt vijf werkdagen om bezwaar in te dienen via reservatie@flex.delijn.be als je er zelf niet aan kon doen dat je niet kwam opdagen. Elke aanvraag wordt individueel beoordeeld.

Mogelijk een andere oplossing voor je verplaatsing
We doen enkele aanpassingen aan de software om het flexvervoer efficiënter te maken en het aantal lange flexritten te verminderen. Zo kunnen we meer mensen een flexbus aanbieden. Hierdoor krijg je vanaf 1 juli mogelijk een andere oplossing voorgesteld voor je gevraagde verplaatsing.