Wat kan je doen bij een onderbreking van elektriciteit, water, internet ... ?

Gepubliceerd op donderdag 5 jan 2023 om 09 uur

Ruik je GAS in of rondom je woning, appartement of bedrijf?

=> Bel gratis  naar  0800 65 0 65. Oproepen naar dit nummer krijgen voorrang. Fluvius komt zo snel mogelijk! 

Contactgegevens bij panne

  • Elektriciteit en gas:
  • Water:
  • Internet en telefonie (jouw leverancier vind je op je factuur):
    • Telenet: Telenet-app of via Mijn Telenet | tel 015 666 666 
    • Proximus: MyProximus | tel 0800 22 800

Wegenwerken en nutswerken

Voordat de gemeente start met grote wegenwerken zoals in de Schooldreef, worden ook steeds eerst nutswerken uitgevoerd. Zo zit alles onder de grond goed vooraleer we starten met de werken boven de grond. Bij grote nutswerken werken de nutsmaatschappijen samen en wordt 1 hoofdmaatschappij aangesteld: de piloot. Die moet dan alle nutswerken op elkaar afstemmen. In de Schooldreef is Fluvius piloot. 

De gemeente neemt de algemene communicatie op over de nutswerken. De dag-aan-dag-communicatie over hinder voor de deur en geplande onderbrekingen (zie ook hieronder) doen de nutsmaatschappijen zelf.

Waarom zijn nutswerken zo complex? 

De ondergrondse kabels en buizen liggen vaak erg dicht bij elkaar (zie foto). Er wordt wel eens vergeleken met Dokter Bibber, het gezelschapsspel waarbij je met een vaste hand stukjes bot moet verwijderen uit een patiënt op de operatietafel. De aannemers moeten net zo voorzichtig te werk gaan. Hiervoor zetten ze gespecialiseerde apparatuur in. Toch zijn onderbrekingen nooit uit te sluiten.

Wat zijn de afspraken bij panne of onderbrekingen? 

Geplande onderbrekingen

Geplande onderbrekingen zijn onderbrekingen die voorzien zijn, bijvoorbeeld om een overbrugging te maken of een aansluiting te doen.

Communicatie

De afspraak is dat de nutsmaatschappijen hier zelf over communiceren. Zij weten immers het best wanneer de werken precies zullen gebeuren. Zij informeren de buurt over de reden, het tijdstip en de duur van de werken. Meestal gebeurt dit met een briefje in de bus. Je vindt deze info ook terug op de website van de nutsmaatschappijen. We dringen als gemeente wel steeds aan op korte onderbrekingen.

Ongeplande onderbrekingen

Deze kunnen uiteraard niet op voorhand aangekondigd worden. Het gaat immers om een plotse panne.

Communicatie

De snelste info vind je via de website van de nutsmaatschappij (hierboven vind je de linken terug). Je kan hen ook rechtstreeks contacteren om een probleem te melden of extra info op te vragen.

Focus op veiligheid en herstelling

Van zodra er een panne is, treedt een strikte procedure in werking. De betrokken nutsmaatschappij zorgt in eerste instantie voor de veiligheid. Daarna doen we alles om het probleem op te lossen. Soms kan dat snel, soms is het complex en duurt het langer. We zetten in deze procedure ook de communicatie in gang. Op onze website kun je de situatie het best opvolgen. Onze techniekers op het terrein zorgen dat de info die daar verschijnt zo actueel mogelijk is. Dit is de meest efficiënte manier van werken. Daarom vragen we aan de gemeentes om bezorgde inwoners steeds door te verwijzen naar onze website.

Benedict Missault, Fluvius