Digitale meter verplicht voor eigenaars van zonnepanelen vanaf 2025

Gepubliceerd op woensdag 7 mei 2025 om 09:31 uur

Een digitale meter is verplicht in de Europese Unie wanneer de uitrol ervan positief wordt beoordeeld door een kostenbatenanalyse. Dit is het geval in Vlaanderen. Daarom plaatst Fluvius sinds 1 juli 2019 alleen nog maar digitale meters voor elektriciteit en aardgas. De timing van de plaatsing wordt door Fluvius bepaald.

Heb je zonnepanelen die vóór 2021 geïnstalleerd zijn?

Dan ben je verplicht om in 2025 een digitale meter te laten plaatsen. Dit geldt voor alle zonnepanelen die ten laatste op 1 oktober 2021 zijn aangemeld bij Fluvius.

Hieronder leggen we uit wat dit betekent.

Wat verandert er voor jou?

  • Het saldo van je terugdraaiende teller wordt automatisch verrekend. De installatie van de digitale meter heeft dus geen invloed op je eindafrekening.
  • Je verliest geen zonne-energie die je in de afgelopen 12 maanden hebt opgewekt.
  • Heb je recht op groenestroomcertificaten? Dan behoud je deze ook na de installatie van de digitale meter.

Kan je een premie krijgen?

Ja, je kan in aanmerking komen voor een retroactieve investeringspremie.

  • De premie bedraagt gemiddeld tussen 1.000 en 2.000 euro.
  • Je hebt 6 maanden na de installatie van de digitale meter om deze premie aan te vragen.
  • Let op: na 31 december 2025 kan je de premie niet meer aanvragen.

Wat moet je nu doen?

  • Maak op tijd een afspraak met Fluvius voor de installatie van je digitale meter.
  • Fluvius neemt ook zelf contact met de klanten via e-mail of brief (als er geen e-mail adres gekend is). Wie niet reageert op de e-mail (als deze bijvoorbeeld in de spamfolder terechtkomt), ontvangt een brief als opvolging.
  • Voor de regio Brugge-Middenkust werkt Fluvius hiervoor exclusief samen met aannemer 3DM.
  • Stel de plaatsing niet onnodig uit, want bij te veel uitstel kan je als ‘weigeraar’ worden beschouwd en je recht op de premie verliezen.

Meer informatie nodig?

Lees alles over de digitale meter en de premie

Infolijn klantendienst Fluvius

078 35 35 34 van maandag tot en met vrijdag van 8 tot 20 uur en op zaterdag van 9 tot 13 uur