reis naar Friesland van 14 tot en met 17 mei 2013

Groepsfoto  (grote weergave) Deskundige uitleg door de gids (grote weergave)

Ziekenzorg-CM Ruddervoorde Verslag : reis naar Friesland van 14 tot en met 17 mei 2013 Onder deskundige leiding van gids Magda De Smet hebben we een streek verkend waar de natuur nog overheerst. Geen industrie, een open landschap, veel water, grote plassen waar vroeger aan turfwinning werd gedaan, typische boerderijen met uleborden, schoorstenen waar witte rook uitkomt (maken van hooikorrels), kanaaltjes en grachten, vele kleine dorpen met een kerk op een terp gebouwd van oorsprong katholiek, maar nu gebruikt voor protestantse erediensten, tweetalige straatborden. Fries- Nederlands enz... Onze eerste stopplaats was in de omgeving van het Ysselmeer voor een bezoek aan het openluchtmuseum “De Zaanse Schans”, Holland in de 17de en 18de eeuw. In Volendam stond “De Simonehoeve” op het programma, bekend voor het maken van klompen en het bereiden van kaas. Met de nodige sappige uitleg en kaasproevertjes sloten we het bezoek af en konden we de 32 km lange Afsluitdijk oprijden. De dappersten onder ons zijn halverwege uitgestapt om het kunstwerk (een mannetje dat uitkijkt naar het Ysselmeer en zijn achterwerk toont aan de Waddenzee) te bewonderen en een kijkje te nemen aan beide zijden van de Afsluitdijk. In de late namiddag kwamen we aan in ons hotel “Tulip Inn De Valk” in Franecker. Toch wel een merkwaardig hotel, voor de ene helft bewoond door senioren en de andere helft een volwaardig hotel, met mooie ruime kamers, lekker eten en een vriendelijke bediening. De volgende dag hebben we achtereenvolgens Joure en Franecker bezocht. In Joure werden we rondgeleid in het eerste fabriekje van “Douwe Egberts” waar niet alleen alles wat te maken had met koffie en thee uitgebreid werd besproken, maar waar ook het typische fousterambacht (staandeklokken) te zien was. ’s Namiddags werd er gewandeld in de oude universiteitstad Franecker en werd er ook een verrassend en boeiend bezoek gebracht aan het “Eise Eisingaplanetarium”, het oudste nog werkende astronomische uurwerk ter wereld. De dag erop zijn we via de Terpenroute in het oude vestingstadje Dokkum beland, één van de mooiste Friese steden. In de namiddag bezochten we de hoofdstad van Friesland, Leeuwarden. Jammer dat het weer ons niet goed gezind was, maar toch heeft de gids ons de bijzonderste gebouwen kunnen tonen. De laatste dag zijn we het minidorpje “Allingawier” gaan verkennen, een openluchtmuseum op zich, waar sommigen een vers gerookte paling en drabbelkoekjes gekocht hebben. Op de terugweg hebben we nog een orchideeënhoeve in Luttelgeest bezocht. De hoeve is helemaal overdekt en herbergt tropische vlinders, reptielen, vissen, papegaaien enz… Er zijn tropische tuinen aangelegd uit verschillende werelddelen en duizenden soorten wilde en zeldzame orchideeën zijn er te bewonderen. Dit bezoek was een mooie afsluiter van onze vierdaagse. Het was een mooie en geslaagde reis. De 35 reizigers hebben genoten, jammer dat het weer soms een spelbreker was maar we hebben het niet aan ons hart laten komen. Josée Vandenberghe Verslaggever